söndag 3 april 2011

Sammanfattning av mitt cancerår april 2010 -mars 2011

Feb - April 2010 : Första noteringen var egentligen nån gång i feb-mars 2010. Jag upptäckte nåt "konstigt" i höger bröst när jag duschade. Mammografi i Ystad i april.
Maj 2010: X:a mammografi 3 maj

Besök på bröstmottagningen 20 maj och  misstankarna bekräftade Fick det tunga beskedet att jag har bröstcancer.

Juni 2010: 7 juni - 10 juniförberedelser och provtagning,  operation , den 14:e & 18:e var jag uppe för sårkontroll, och inplanerat återbesök den 23:e.  Får besked att 6/20 lymfkörtlar är angripna av cancerceller.
Juli: hade jag en  heldag på CSK, jag klippte håret väldigt kort för att förbereda mig, sen följde ett antal besök på rehabhuset och CSK innan besöket den 29:e hos onkologen.
Augusti 2010: cellgift nr1, (FEC) fick  biverkningar och blev  isolerad på CSK 
fortsatt-isolering-fre-man,  håret släpper - jag tar trimmern ,så är det  dags för kur nr:2  (FEC) missar Tinas fest
Sept 2010: Är inne i cellgiftsloppet och får min 3:dje FEC känner av effekterna av cellgifterna men har  dagar som är bra också.
Oktober 2010: Damerna vinner serien, behandling 4 (1:a taxotere) slipper illamåendet men   fick ont i kroppen , dagarna kommer och går, jag blir tröttare och tröttare (Taxotere) nr::5 ar avklarad -1 kvar , ännu mer ryggläge
November 2010: Behandlingarna tar ut sin rätt och jag vilar mycket , utnämnde mig själv till årets Lucia, den 16 november fick jag min förhoppningsvis  sista cellgift och Taxoterekur någonsin. Tankarna surrar  blir deppig , försöker hitta positiva saker i livet - men det känns svårt.
December 2010:börjar med strålning den 13 december,  strålning, strålning,strålning blandat med en och annan snöstorm försöker vi hitta julstämning och tillbakablick på 2010 som blev lite annorlunda
Januari 2011:tungt farväl  av  Lisa 14 år, 5 månader , började fundera om vad som händer sen viktig att positiva tankar har överhand. firar med skumbad och jordgubbar men sen blev det pencillin också. Skinnet släpper och jag känner stress inför min sjukskrivning. Armen blir svullen.
Februari:Fick en riktig käftsmäll , blir sjukskriven till sista mars, undersökning av armen känner mig som en halvfigur,  ser att det finns positiv energi och negativ... Träffar Lisbet och det är full rulle . Kajsa opereras och en vän börjar sin  behandling , hämtar hem urnan med askan efter  Lisa bokar in mig på Lydiagården v.11.
Mars:undrar vem som släckte ljuset?? Känner mig som en spis som är trasig, Tar bort port-a-cathen och är effektiv i Kristianstad , träffar cancertjejer i Torekov,  tillbringat 5 dagar på Lydiagården  , skriver om min sommaräng och den 24 mars blir jag  blir bonusfarmor till Mathea , är på  läkarbesök igen blir sjukskriven men ska börja jobba 25% efter påsk. fyller 50.

Inga kommentarer: