tisdag 26 oktober 2010

NR 5 är avklarad - 1 kvar.

Läkarbesöket idag gick bra, min doktor är så lugn och man känner att hon verkligen har tid att prata.

Så var då dags för min 5:e och näst sista cellgiftskur, fick mina tabletter mot illamåendet och sen dags för Taxotere´n att droppas in vilket tar ca 1 timme. Med spoldropp före och efter är behandlingen klar på ca 1½ timme. middagen idag bestod av korv forsell m. ris, helt ok.

 Strålningen kommer att påbörjas tidigast 3-4 veckor efter sista cellgiftsbehandlingen som är den 16 november. Vet inte om jag hinner starta innan jul. Remiss är skickad och behandlingen kommer att ske i Lund eller Malmö, för min del kvittar det eftersom avståndet nästan är detsamma. I vilket fall som helst blir det sjukresor som gäller. Det blir en del förberedande besök innan 1:a rundan. Strålningen består av 25 strålningar fördelat på 5 dgr i veckan i 5 veckor. Samtidigt som vi kör igång ska jag påbörja min 5 år långa hormonbehandling,

Strålbehandling hindrar tumören att återkomma
Bröstcancer är känslig för strålning. Strålbehandling efter operationen minskar risken för att cancertumören ska komma tillbaka i bröstet.
Strålbehandlingen skadar cellernas arvsmassa, DNA. Kroppens friska celler skadas samtidigt som tumörcellerna, men de har bättre förmåga än tumörcellerna att reparera skadorna mellan strålbehandlingarna. Därför får man en serie strålbehandlingar för att öka chanserna att alla tumörceller dör samtidigt som de friska cellerna kan återhämta sig mellan varven.

Hormonbehandling minskar östrogenets inflytande
Ibland kan man få hormonbehandling mot bröstcancer som har effekt på hur östrogenet påverkar cancercellerna. Man får ett läkemedel i form av tabletter som gör att det östrogen man har i kroppen förhindrar att cancercellerna förökar sig. Ett annat sätt är att behandla med ett läkemedel som kallas aromatashämmare. Detta läkemedel hindrar att östrogen överhuvudtaget bildas i kroppen.
kommer troligen att behandlas med Tamoxifen till att börja med och fortsätta med Femar .

Inga kommentarer: