söndag 17 april 2011

kan man bli glad när hunden skiter på mattan??

- Ja, när det är 1:a gången hon gör nr:2 sen hon blev opererad i onsdags så tycker jag att det är okej att jubla över en bajskorv på mattan. Eftersom Kajsa är mindre än de flesta andra papillon´s, hon är i storlek som en katt då blir ju inte korvarna så stora. Hon är så duktig och bryr sig inte om sitt sår alls.
Effekterna av gårdagens arbetsinsats i trädgården är väl sådär, tyngdkänsla i operationsområdet och axelhålan redan igår, hade lite småont under kvällen. Nu på morgonen anar jag en ökning av ödemet i underarmen, men nu är strumpan på igen så får vi se ikväll. Men har inte ont idag. Smidig som jag är lyckades jag med att dra en "maska" i kompressionsstrumpan så det blev lite pyssel innan den blev hel igen.
Den närmaste veckan invaderas hela ÖSTERLEN av turister, det är som bekant PÅSKVECKA och KONSTRUNDA  då håller vi som bor här hela året oss ifrån vissa byar och vägar. Men i år kommer jag kanske att åka ut och kolla lite, ska planera mer när kusin Lotta m.familj kommer ner till sitt sommarhus.
Idag blir det en tur till Östra Hoby, där finns 5 töser som ska hem.
Får se om jag får ändan ur vagnen och ger mig ut på en powerwalk i eftermiddag det behövs så väl, mina rosa arbetsbyxor satt mer än lovligt hårt igår. Har ökat 5 kg sen jag blev opererad och vill gärna bli av med dom, hittade en artikel om mediciner - övervikt.

Vilka mediciner kan ge övervikt? -Exempel på läkemedel som kan orsaka övervikt:
  • Lithium: för manisk/manodepressinv/bipolär sjukdom. 
  • Cortisone: Cortisone and prednisone mot reumatism och allergier.
  • Epilepsi-mediciner: Dekapote, Valproate.
  • Anti-depressiva medel: Elavil, Trofranil, Xeroxat, Cipramil, Sertralin, Zoloft, etc. 
  • Antipsychotics: Klorpromasin, Ergenyl, Absenor, Orfilir.
  • Migränmediciner: Sandomigrin, Ergenyl, Trypizol.
  • Östrogen: Follimin, Follinett, Neovletta.
  • Insulin för typ 2-diabetes: Insulatard, Humulin, Actrapid.
  • Medel mot bröstcancer: Nolvadex, Tamoxifen.
  • Betablockerare: (mot för högt blodtryck) Inderal, Cardura.
  • Reumatism-medel: Etanercept, Enbrel
  • Medel mot halsbränna: Nexium, Prevavid (dessa medel kan också ge viktminskning för en del personer.
 Alla människor som använder dessa mediciner går inte upp i vikt. Samma medicin kan ge viktökning för en del personer och viktminskning för andra. Sluta inte med medicinerna utan konsultation med din läkare. Det finns nästan alltid alternativa läkemedel som inte ger viktökning. Exempel: De anti-depressiva läkemedlen Fontex/Prozac/Fluoxetine ger oftare viktminskning än viktökning.

Nu väntar tvätten........


Inga kommentarer: