fredag 8 april 2011

Mustaschkamp, Ystads Allehanda och Rosa steget

I mars 2009 påbörjade Gert Fylking och Robert Aschberg sin vandring Ystad - Haparanda för att samla pengar till cancerfonden och belysa den vanligaste cancerformen bland män, prostatacancern. Denna tidiga lördagsmorgon körde jag förbi grabbarna på väg hem från jobb, när dom passerade utanför vårt hus hade jag fixat lite fika till dom. Jag kommer ihåg att jag ganska ofta kollade upp hur långt dom kommit på sin vandring. I maj är det dags för 2011 års mustaschkamp.  Inte trodde man väl då att man 1 år (2010) senare själv skulle få en cancerdiagnos, och då den variant som drabbar flest kvinnor, bröstcancer.
Idag har jag haft möte med F-kassan och min chef inför min återgång till jobb, man kan läsa följande på  www.forsakringskassan.se ang. sjukpenning:  "är till för att förhindra att man får sjukpenning längre tid än 364 dagar genom att tillfälligt friskskriva sig och sedan begära sjukpenning igen."  -framgår ju ganska klart att dom förutsätter att man ska lura dom
Hur lång tid kan jag få sjukpenning?
Du kan få sjukpenning på normalnivå i högst 364 dagar under en period på 450 dagar (cirka 15 månader). Denna period kallas ramtid och är till för att förhindra att man får sjukpenning längre tid än 364 dagar genom att tillfälligt friskskriva sig och sedan begära sjukpenning igen.
Försäkringskassan kontaktar dig när du kan få sjukpenningpå normalnivå i ytterligare högst 30 dagar.
Sjukpenning på fortsättningsnivåDu kan få sjukpenning på fortsättningsnivå i högst 550 dagar (cirka ett och ett halvt år).
Du måste ansöka om sjukpenning på fortsättningsnivå. Ersättningen är cirka 75 procent av den sjukpenninggrundande inkomsten, vilket är 5 procentenheter lägre än den sjukpenning på normalnivå.
Jag har ansökt om sjukpenning på fortsättningsnivå, vi (jag och chefen) tog även upp önskemål om Särskilt högriskskydd. Du kan ansöka om särskilt högriskskydd om du har en medicinskt väl dokumenterad sjukdom som gör att du troligen måste vara borta från arbetet minst tio gånger om året. Med särskilt högriskskydd kan du få sjuklön redan från första dagen. Dessutom får din arbetsgivare ersättning för hela sjuklönekostnaden från Försäkringskassan.
Du kan också få särskilt högriskskydd om det finns en risk för att du måste vara borta från arbetet vid en eller flera längre sjukperioder (minst 28 dagar i följd) under ett år. Men i det fallet har du fortfarande en karensdag.
så nu ska jag ringa till bröstmottagningen och be om ett läkarutlåtande, med tanke på mitt lymfödem och den ökade infektionsrisken i armen borde det inte vara några problem, men man vet ju aldrig.
Körde till Anderssons konditori i Sjöbo där Lisbet och jag stämt träff med en fotograf från Ystads Allehanda, vi kommer att vara med i en artikel om vikten av den psyko-sociala rehabilitering efter allvarlig sjukdom. Vi vill genom vår medverkan ge Lydiagården  cred och lite reklam för den fina tiden där. 
Lisbet´s och mina vägar hade nog aldrig korsats om vi inte blivit sjuka och sen valt bloggandet som vår ventil att uppdatera vår släkt och våra vänner. Jag ville att dom skulle veta men orkade inte alltid själv ta de jobbiga samtalen. Jag hittade och läste Lisbets blogg någon gång i september under cellgiftsbehandlingarna hon låg ca 2 månader före mig i "loppet" och jag tycker ju om att ha koll - innan.
Idag började vi snacka lite löst om att vara med i Rosa steget i Göteborg 20 augusti. Någon som vill hänga på??
Tor Erik har grundmålat det sista i köket och det är tänkt att jag ska måla i helgen, sen är det "bara lite skåp som ska flyttas och ny plastmatta på golvet.
Kajsa ska opereras på Malmö djursjukhus nästa torsdag, sen ska hela hennes tandsanering vara gjord. tänk att 3,1 kg kan bidra med så mycke glädje och skratt i vår familj.



Inga kommentarer: