fredag 18 mars 2011

Alla vi som gillar Lydiagården

http://www.lydiagarden.se/  Under veckan har vi haft ca 10 föreläsningar som varvats med kreativ verksamhet och promenader. Det är så skönt för personalen på Lydiagården är medvetna om de effekter som  behandlingarna gett oss och att det tar tid att komma tillbaka igen. De dagar vi pratat om de tunga bitarna, om cancerbeskedet och om tunga behandlingar har vi haft gruppsamtal och återkopplat till föreläsningarna. Möjligheten för enskilda samtal med prästen kändes bra vi pratade bl.a om min vägvisare och sjukgymnasten gav mig värdefulla tips om armen. Kuratorn informerade om samhällets resurser,  har en hemläxa att ta tag i innan återbesöket på CSK nu på tisdag. Jag har lärt mig avspänningsövningar och vi har badat i varmvattenbassäng. Idag har vi fått en fördjupad information om vilka "naturpreparat" och liknande som inte är bra att stoppa i sig om man haft/har bröstcancer. ÄT INTE GRAPEFRUKT. Finns en hel del pilller på hälsokosten man bör undvika om man medicinerar mot hormonberoende bröstcancer.
I kreativitetsrummet som jag för övrigt inte trodde jag skulle besöka gjorde jag 2 små akvareller, 2 makrame-armband och 2 skyddsänglar. Bilder på mina alster kommer. Jag är normalt väldigt opysslig av mig men jag har hittat andra sidor hos mig själv under veckan.
Maten har varit jättegod , min favorit blev morotsoppan , mums!!  Eftersom Lydiagården har fullständiga rättigheter så blev det både snaps, vin och kvällsdrink i veckan. Underhållningen igår var så fin, med Carolina och Jacob.
Idag har vi bytat adresser, fotograferats och kramats och gråtit. Skulle kunna stanna 1 vecka till fast då hade jag nog velat ha ett litet besök av la familja under några timmar.
Ni som läser min blogg vet att jag ibland gör liknelser - så även denna gång, den handlar om sommarängar och mullvadar. Men den delar jag av mig en annan gång.
LYDIAGÅRDENS AVTAL MED REGION SKÅNE, LANDSTINGEN I BLEKINGE OCH HALLAND HAR FÖRLÄNGTS TILL 2012. MAN KAN ÅKA DIT PÅ VÅRDAVTAL DÅ BETALAR MAN 80 KR/ DAG , RESTEN STÅR REGIONEN FÖR.
FÖR DE SOM BOR UTANFÖR SKÅNE/BLEKINGE/HALLAND  FINNS FONDER ATT SÖKA ex. http://www.ctrf.se/  , http://www.cancerhelp.se/ och http://www.curo.nu/
Pga av upphandlings-strulet 2010 så tror en del att Lydiagården är nerlagd men så är det inte. Be din doktor om en remiss till Lydiagården.

2 kommentarer:

Boel sa...

Hej, vad underbart att det blev så bra. Har bara hört gott om Lydiagården. Välkommen hem. Kram

Carin sa...

Tack för det, har nog inte mått så bra psykiskt sen jag blev sjuk.