torsdag 28 april 2011

Ska jag vara tacksam och ilsken resten av livet ??? Jag vill vara som alla andra.

Jag går omkring och är tacksam

  • tacksam för att jag har familj, släkt och vänner som finns där när jag faller.
  • tacksam för att man tittade min knöl på mammografi´n. 
  • tacksam för att jag "bara" hade spridning till lymfkörtlarna.
  • tacksam för att man inte hittade några knölar på andra ställe i kroppen trots att det fanns misstankar om metastaser.
  • tacksam att håret och naglarna växer ut igen.
  • tacksam för varje dag - vecka- månad - år som går utan att jag känner nån ny knöl.
  • tacksam för att jag en dag om något år kanske kan fixa till brösten och rekonstruera det som inte finns längre.
  • tacksam för att jag lärde känna Lisbet, en bröstcancer-syster.
  • tacksam för att jag hade en sjukförsäkring  via facket som betalade ut en summa vid vissa diagnoser


Jag känner ilska för att jag fick bröstcancer


  • ilska för att jag inte vågar tro på att jag är botad. 
  • ilska för att jag fick lymfödemet.
  • ilska för att behöva använda kompressionstrumpa resten av livet
  • ilska för att cancern kan dyka upp igen - när som helst.
  • ilska för att jag inte vågar planera långsiktigt.
  • ilska för att jag måste vara försiktig med solandet på det strålade området.
  • ilska för stickningarna i fingrar och tår.
  • ilska för dom mörka tankarna som kommer och går
  • ilska för att jag vaknar 5-6 gånger varje natt och svetten rinner av mig pga hormonbehandlingen.
  • ilska för att jag inte har kunnat jobba på 11 månader
  • ilska för sämre initiativförmåga
  • ilska för att bli ifrågasatt av FK om man har haft en allvarlig sjukdom eller inte.
Jag vill varken vara tacksam eller ilsken resten av livet, jag vill bara "vara". Jag vill leva livet som det var innan cancern....men det är så svårt.

2 kommentarer:

Lisbet Lindell sa...

Jättebra skrivit, det beskriver precis som det är och som man inte vill det ska vara....

Kram från mig till dig!

Malin sa...

Jag kan inte annat än instämma i Lisbets ord. Jättebra beskrivet!

Kram Malin