lördag 21 maj 2011

Lymfödem, Lydiagården, Lisbet, Livet & Lobo

Lymfödem - Mitt ödem och jag har levt ihop sen början av februari, jag tycker det är en inkräktare som till en början tog väldigt mycket plats. Det finns där som en ständig påminnelse om min cancerdiagnos. Då är det inte så lätt att skaka av sig som man skulle vilja.Det är mest underarmen som är drabbad, men om jag inte använder handsken så svullnar hela handen och fingrarna upp. Jag har börjat inse att vi kommer att följas åt resten av mitt liv, då är det lika bra att bli kompis med det.
Lydiagården - är ett rehabiliteringscentrum i fantastisk miljö som erbjuder 5 dygns psykosocial rehabilitering för personer som genomgått behandling för cancersjukdom eller som har en kronisk cancer samt för deras närstående. Vissa rehabiliterings-veckor är riktade till kvinnor som behandlats för bröstcancer, andra veckor för män med prostatacancer och övriga veckor för personer med olika cancer-diagnoser. Målet är ökad livslust och livskvalitet.
Lydiagården är en stiftelse som har vårdavtal med Halland samt Region Skåne. En del andra landsting eller fonder bekostar ibland rehabiliteringsvistelsen. Här tog jag tag i mina "mullvadshögar" så här skrev Ystads  Allehanda.


Lisbet - En härlig tjej som bor i Bjärsjölagård, vi har träffats via bloggandet om våra cancerresor. Träffas irl ganska ofta.
Livet - fick sig en riktig rövtackling i maj 2010. Innan jag fick min diagnos fanns det inte på kartan att jag skulle få cancer, nu vågar jag inte tro på att den är borta. Jag vill men vågar inte. Det är ett inre krig jag utkämpar varje dag. De flesta dagar går det riktigt bra, andra riktigt uselt. Jag tror att den kommer tillbaka förr eller senare, frågan är bara när???  -I år?,- nästa år?, om 25 år? Den där cancer-genen har ju trots allt triggats igång en gång. Behandlingen jag har nu i 5 år ger mig några X:a år och det är jag glad för. Det finns människor i min närhet som är betydligt yngre än mig som slåss för sitt liv, just nu.Tänker mycket på dem.


Dagens äpple: Lobo





















Jag har klippt gräset idag , rensat rabatter och tvättat nu är jag så grymt trött så det blir nog en tidig kväll.

Inga kommentarer: