fredag 20 maj 2011

Jul, Jobb, Johanna & James Grive

Jul - Jul brukar vi fira lillejulafton med mina mor, alla syskon (5st) och deras familjer, alla samlade är ca 40 personer.Vi äter tradionellt svenskt julbord och alla familjer bidrar med olika maträtter efter en uppgjord lista, jag slipper alltid köttbullarna eftersom jag inte kan få dom runda. Tomten kommer och ger alla en paket som vi lagt i hans säck (värde 50 kr). Julafton firar vi med svärmor då äter vi Norsk julmat.
Jobb - Började jobba direkt efter gymnasiet, städade på öron:op på Lunds lasarett i ½ år. Utbildade mig och började arbeta med förståndshandikappade 1981 inom omsorgen i Simrishamn. Stannade kvar i organisationen till 1990 då jag flyttade till Oslo och började jobba på Kapellveien Behandlingsenter, där lärde jag mig jobba mer beteendeinriktat och vikten av struktur för personer med autism och för personer med andra beteendestörningar. Efter barnafödande -92 & -93. jobbade jag en kort period i Ystad och i Tomelilla på gruppbostad sen dess har jag jobbat som personlig assistent, de senaste 14 åren på natten 75%.
2008 började jag plocka äpple på odlingen vid Kiviks musteri, hjälpte till i trädgården när det fanns behov. Sedan dess har jag hjälpt till i Kivik samtidigt som jag jobbat i kommunen. Fram till 7 juni 2010 när jag blev opererad, men hoppas snart vara igång igen.
Johanna - spelare i damlaget som innan hon föddes var ett "ont knä",  (hennes mammas förklaring för oss andra spelare att hon inte skulle spela). Johanna tycker ibland att hon är en "hossa" när hon skjuter utanför.
Dagens äpple: James Grive 

Inga kommentarer: