söndag 22 maj 2011

Mamma, Moster (faster), Mammografi, Marie Fredriksson & McIntosh

Mamma - jag blev mamma till Therese´ i augusti -92, när jag var 31 år , Trine föddes i december -93. Har en bonusson Stig -86, som bor i Lilleström strax utanför Oslo. Stig blev pappa till en liten flicka i mars och vi ser framemot att träffa hela hans lilla familj när dom kommer ner till studenten. Har försökt dela med mig av de värderingar jag är uppväxt med till mina barn, tycker jag lyckats ganska bra och är stolt över dem.
Moster (faster) - har ett 15-tal syskonbarn f.-77 till -92, som jag ofta passade, tog med på utflykter och annat bus innan jag flyttade till Norge. Nu har flera av dem egna familjer. En del har jag ganska tät kontakt med, andra inte alls.
Mammografi - Ska på mammografi 7 juni, har undrat hur dom gör på den opererade sidan. Tror inte dom gör någonting, man får känna och klämma själv för att hålla koll efter knutor.Så har det varit för de flesta andra jag pratat med. Det kvarvarande bröstet mammograferas som vanligt, vet inte om det blir ultraljud också det hade varit bra för man ser ju lite mer på den. Får besked på 1 årskontrollen vid läkarbesöket på bröstmottagningen. Sen vet jag inte hur uppföljningen ser ut, nån jag känner hänvisas till sin husläkare.
Marie Fredriksson - är min favorit artist, hon har så fina texter och jag lyssnar ofta på hennes fina sånger. Tro - är en av mina favoriter. Det är musik som stärker mig.
Dagens äpple : McIntosh










Idag ska ska Onslunda F12 sälja kaffe & kakor som damlaget bakat, detta sker på hemvändare-dagen i byn. Jag ska hjälpa till med kaffekokningen på IP. Annars blir det nog inte så mycket gjort idag, ev en tur till mor och svärmor men vi får se.
Imorgon är det sista gången på föreläsnings-serien Lisbet och jag deltagit i . Då kommer en onkolog från CSK,  kvällens tema är forskning, naturmedel och en frågestund så ikväll ska jag klura på frågor till henne.

2 kommentarer:

Carin sa...

kom på ett M-ord till metastaser - isch måtte jag aldrig få sådana. Är väl ändå ett friskhetstecken att jag inte kom på ordet förrän det är kväll, eller hur?

Tina sa...

Jag har inga bröst kvar och de lyckades ändå ta mammografi i "hullet" i armhålan på båda sidor. Därefter så gjorde de ultraljud på såren som jag har på bröstkorgen. Om ett år ska det bli ultraljud/mammografi igen. Där emellan får man känna/klämma själv på bröstkorgen, armhålorna, nacke hals mm mm mm. Personligen tycker jag det är för långt mellan läkargångerna. Men de sa till mig att jag var alltid välkommen att ringa direkt till sköterskorna på kir.mottagningen.
Lev väl
Tina