tisdag 24 maj 2011

Operationer, Olyckor, Onslunda IF & Oranie

Operationer - har blivit några stycken genom åren. 2 knäoperationer, 1armbågsoperation, 1 finger operation , 1 kejsarsnitt, 1 titthål, 2 karpaltunneloperationer, 1 bröstoperation, 2 port-a-cath operationer (in &ut). Skadade mitt knä när jag spelade fotboll: 1:a gången menisk, 2:a korsband & ledband. operationer och sen fotbollsinvalid. detta var i början av 80-talet. Hade en nerv i kläm i armbågen, operation -86. Fingerop. bara en liten senknuta som togs bort. Trine föddes med kejsarsnitt. Titthål in i livmodern. Opererade mina handleder för karpaltunnelsyndrom för 5-6 år sedan. Bröstcancer-operation 2010, port-a-cath 2010. Har provat olika bedövning och sövningsmetoder, mår illa i flera dagar efter sövning. Nästa operation blir nog bröstrelaterad, om inte nåt annat "skit" dyker upp.
Olyckor - När jag var liten råkade jag väl liksom alla andra barn ut för olyckor men inga värre än att jag glömt bort dom. Har krockat med bil 1 gång  (körde på en som inte kom snabbt nog iväg från rödljusen) - inga personskador. Trillat med min systers motorcykel när jag körde den i hennes trädgård - brutet nyckelben. Voltat med bilen när det var underkylt regn - div. småsår.
Onslunda IF - laget i mitt hjärta, här började jag spela fotboll när jag gick i 8:an. Har varit klubben trogen genom alla år, var inte så aktiv efter jag skadat mig men när barnen kom blev jag engagerad igen. Har  idag en barnpassande syssla när damlaget spelar/tränar.
Dagens äpple : Oranie









Har varit och tränat idag, är stel och det stramar rejält  över bröstkorgen och ut i armen men jag biter ihop och hoppas det blir bättre. Har fortfarande lite småont i skulderregionen på hö sida. Har fått kallelse till kontroll på CSK 22 juni, så det blir till att vänta på besked från mammografin i 14 dagar. Börjar redan nu fundera ut frågor tills dess, rekonstruktion eller inte - det är en stor fråga.
Fick reda på igår att de nya riktlinjerna är 1-årskontroll hos onkolog/kirurg + mammografi. Sen är det mammografi varje år i 10 år, och vid ev. besvär/knutor tar man kontakt direkt  med bröstmottagningen, där förnyar man recept för mediciner osv. Detta för att man vill att nyupptäckta bröstcancerpatienter ska få behandling snabbare, trots allt känner vi ju våra kroppar bäst själv. Jag vet inte hur det blir med mitt ödem, men det är väl samma sak där, jag kan ringa bröstmottagningen vid ev. bekymmer.

2 kommentarer:

Boel sa...

Hej, kommer ihåg olyckan med motorcykel. Du vi hade jäkligt roligt innan du körde in i staketet, småskrattar nu när jag blir påmind om det. Kram

Carin sa...

Ja, och du sa: -Det är som att rida på en häst, upp igen!! om jag minns rätt blev den ganska krokig i stativet också :)