fredag 20 maj 2011

Konst och cancer, Kajsa, kompressionstrumpa & Katja

Konst och cancer -  Helena tecknar, målar och skriver dikter för att bearbeta sin cancerresa. Titta in på hennes sida, hon är jätteduktig på att uttrycka sig i både bilder och dikterna.
Kajsa - Våran lilla papillonflicka som har fått rabiesvaccination idag, Hundskyddet har också varit och hälsat idag för att se så hon har det bra och trivs hos oss.
Komressionsstrumpa - som jag måste ha för att inte min arm ska svullna på ännu mer än vad den redan är. Ville verkligen inte ha den, men märker nu att den fungerar bra, jag har mindre ont i armen när jag är flitig att använda den. Nästa beställning blir i sommar då ska jag ha svarta armar.




Fingrarna och handen är bra nu, kan tom se blodkärlen, men det är så bara om jag använder handsken. Har provat att bara ha armen på men då kommer svullnaden som ett brev på posten. Lymfödemet är ett skit, men mer om det under L. 


Dagens Äpple: Katja



3 kommentarer:

Tina sa...

Ja ödem/lymfvätska är rent ut sagt skit....jag har stödstrumpor på båda benen ända upp till trosorna, båda armarna ända upp till armhålorna och nu handske på hö hand, vä hand är beställd....jag är också trött på det, men det hjälper ju och då är det bra, eller hur!! Blir ditt också värre av värme, har du några knep att dela med dig? jag försöker att bada någorlunda kallt och låta vattnet trycka ihop kroppen. Jag får lymfmassage och går på vattenträning. Ska ev ha vattenträning 2 ggr i veckan. Äter du furix? Det driver ju ut vätska också....funkar på mig, men inte helt...
Ha de gott, trevlig helg
kram Tina

Carin sa...

Gaella: Oj, jag har "bara" armstrumpa + handske, så mina problem är nog små jämfört med dina. Tar inga tabletter, egenmassage än så länge. Får nog mer ont nu när det är varmt, kan kanske bero på att detblir mer svullet.

Karin sa...

Uurk.. låter förfärligt med kompressions-strumpor på såväl ben som armar.. men det är väl som med allt annat, man måste vänja sig.. Just lymfödem är det jag är mest nervös över just nu (spridning etc är för otäckt att ens tänka på)

Hoppas att era problem kommer att mildras och kanske ge med sig med tiden ?

God helg !