lördag 7 maj 2011

Sol - Strålningsskador?? - jobb - powerwalk

Solen har visat sig från sin bästa sida och med den kommer mina funderingar om hur mycket jag behöver smörja mig. 
Har ju aldrig använt solskyddsmedel innan, - det behöver  inte jag -  hudcancer är något  "nån annan" får, 
-ja så tänkte jag nog, men det kan hända mej precis som bröstcancern gjorde.  Det är ju självklart att området som är mörkt  redan nu innan solen gjort sitt behöver smörjas. Men området  i vid halsen,armhålan,  på ryggen och vid nyckelbenet?? Eller gäller det generellt att hela kroppen behöver X:a skydd?? 
I vissa fall kan strålbehandling ge mer allvarliga och bestående biverkningar. Strålbehandling kan också öka risken för att drabbas av cancer i det bestrålade området, till exempel huden. Det är därför viktigt att du kommer på dina uppföljningsbesök för kontroller så att man kan fånga upp sådana problem så tidigt som möjligt. Du kan också själv ta vissa steg för att minska risken för cancer som till exempel använda solskyddsfaktor. Förebyggande bröstcancerkontroller under lång tid är viktigt att överväga för kvinnor som fått strålbehandling mot bröstet, särskilt om bröstcancer förekommit i familjen.  Sköldkörtelcancer är också mer vanligt hos personer som fått strålning mot halsen och därför kan det vara bra att göra regelbundna kontroller av sköldkörteln. Andra långtidseffekter kan bero på att ärrbildning uppstår när vävnaderna läker efter strålbehandlingen. Ett exempel på detta är andfåddhet som kan förekomma på grund av ärrvävnad i lungorna.

Ordningen är återställd, äldsta dottern kommit hem efter sin semester på Kreta -så brun och fin. Så nu är alla djuren i fållan igen.
Igår var vi vid campingen och försökte bringa ordning i kaoset som alltid blir när alla grejerna ska på plats. Visade sig att tältet hade fått fler skador än vi visste om när vi tog ner det i stormen i höstas. svärmor ska köra och titta på ett nytt nu i helgen.
I nästa vecka ska vi börja lägga upp riktlinjerna inför studenten den 10 juni. Festen kommer att bli på Bäckavallen i Spjutstorp som plötsligt blev ledig, ganska skönt att slippa ha det hemma. Festen blir tillsammans med min svägerska som fyller 50 och min brorson som också tar studenten. 
Är förkyld och snorig men har ingen feber, hoppas det ger med sig snart. Har haft ont i ett revben på den operade sidan ett tag, märker av det när jag ligger på höger sida och på ett specifikt område. Naturligtvis triggar det igång tankarna men jag väljer att tro att det inte är nåt ska naturligtvis ta upp det med doktorn vid nästa återbesök som jag tror blir i juni - är där nåt skit så är där orkar inte tänka tanken.
 Nu vill jag fokusera på att komma igång med jobbet,  vi har en ny medarbetare och jag hoppas han kommer att trivas med oss. Ska jobba inatt och imorgonbitti när jag slutar är det tänkt att jag ska ta en powerwalk de 6,2 km hem. Nu måste jag leta upp stegräknaren så jag har koll.

4 kommentarer:

Malin sa...

Vilken bra fråga! Hur är det egentligen efter alla cellgifter och den riktade strålningen?

Vad skönt att få hem dottern igen:)

Kram Malin

Karin sa...

Ja, jag frågade vad som gäller när man får cellgift, FEC, och då rekommenderade dom försiktighet med "riktig" solning, högsta möjliga solskyddsfaktor och helst hålla sig i skuggan 12-15 ..

/Karin

Carin sa...

Jag är väl inte personen som ligger och pressar men är väldigt mycket ute och går gärna i linne även när jag jobbar. Köpte solkräm igår ekologisk med skyddsfaktor 45, dyrt som guld.

Tina sa...

även om jag inte strålades utan "bara" fick hästdoser av cellgifter säger de att jag skall ha 45-50 i solskydd och totalblock, pasta på ärren...det får bli en helvit sommar!