lördag 28 maj 2011

Strålning, Sola, Spridning & Signe Tillisch

Strålning - Strålad har jag blivit 13 dec. 2010 - 21 jan. 2011. Blev strålad mot bröst, axillen, lymfpaketen vid nyckelben - hals & skuldra totalt i 7 fält, vet inte om det är mycket eller lite. Fick en del akuta strålskador, bilden är fr. 18/1 - huden fortsatte att bli rödare i ca 2 veckor efter avslutad strålning. På området över ärret och ut i axillen lossnade skinnet. Fick i samband med detta rosfeber , så 2 dagar efter avslutad strålning började jag på en 10 dagars pencillinkur.
 Sola - Pga av strålningen ska jag undvika att sola på det strålade området, hög solfaktor hjälper enl. min onkolog inte. Inte heller vit tröja eftersom den "bara" motsvarar faktor15-18, så det är täckande mörk tröja över den halvan som är strålad. Lär bli "bonnabränna" i år. Märker redan nu stor skillnad på höger och vänster arm eftersom jag är noga med kompressionstrumpan. Vackert är det inte....men men...
Spridning - Det är väl det jag är allra mest rädd för, för då känns det lite som det är "kört" fastän det ändå kan innebära många bra år. Det är en sak jag får lära mig hantera och inte låta rädslan för spridning ta överhand. De flesta dagar går det bra, andra inte.

Igår fick jag äntligen min/mina handskar, det blev en svart och en beige, den som var felbeställd är ju specialsydd till mig så ingen annan har nytta av den. Låter den nya svarta ligga till jag får nya "armar".

Dagens äpple: Signe Tillisch

2 kommentarer:

sa...

Jösses vad bra du är på äpplen :)

Men det är klart - nåt ska väl arbetslivet ge?!!!:)

Usch ja för spridning. Det är läskigt. Säger som en kommentar jag fick: Så länge man inte har spridning så är man frisk! Sen är det inte lätt att känna sig frisk.

Det tar vi fasta på!

Carin sa...

Nyss hemkommen från tjejernas fotbollsmatch, där träffade jag A.
Mina tankar är ofta hos henne. Jag blev glad att hon hade en så bra dag att hon kunde se matchen.