fredag 3 juni 2011

Överlevnad , Ödem, Österlen & Ölands kungsäpple

Överlevnad - Det är bra 5-överlevnad efter bröstcancer, men hur stor betydelse har den 5-åriga hormonbehandlingen? den som hämmar tillväxten av cancercellerna. Hur många blir egentligen botade? Hur ser överlevnaden ut 10-15 år efter hormonell bröstcancer?? Hur många lever med sjukdomen då??
Ödem - Det är inget kul med lymfödem, det triggar igång mina negativa spiraler. Så därför blir det ingen längre text om det. läs mer om lymfödem  här.


Österlen - min hembygd, en bild säger mer än 1000 ord.
 

 



Österlenvisan


Ge mig en dag av vindar och sol
vid stränder ljusa och klara
där tystnaden går i kullarnas gräs.
Vid havet, vid Österlens dalar.

Ge mig en natt då tiden står still

då trast och näktergal talar
då nöd och då lust, då kärlek blir till.
I lundar, i Österlens dalar.

Ge mig den stund, ja, ge mig den tid

då hundra lärkor och svalor
flyger min själ till himmelens frid.
På hedar, vid Österlens dalar.


Dagens äpple: Ölands Kungsäpple
 






 









2 kommentarer:

Karin sa...

Vilka fina bilder från Österlen, jag inser att jag inte sett tillräckligt.. kanske det blir en tur i sommar ett par dagar.. en dag i taget !

Carin sa...

Ja här är mycket att se, är jag hemma kan jag vara guide.