onsdag 22 juni 2011

Fick bra besked idag

Då var dagen här som jag gått och oroat mig för så länge. Tog bussen upp till Kristianstad på förmiddagen. gick och kollade i lite butiker innan jag gick den korta promenaden till CSK. Fikade och läste tidningen innan jag gick in på mottagningen.
Det kom in kvinnor och satte sig i väntrummet med nåt skrämt i blicken, precis som jag troligen gjorde för lite mer än 1 år sedan. Några hade sällskap men de flesta kom ensamma. Jag är en person som helst tar 1:a smällen ensam, så jag genomförde de flesta steg i min cancerbehandling ensam. Stöttningen fanns där hela tiden när jag behövde den och det visste jag. Men jag tyckte det var så skönt att ha en stund med mig själv och slippa vara social med den som ev. skulle varit med mig på behandlingarna det var jobbigt nog ändå.
Jag hade förberett mig inför dagens besök och skrivit ner sånt jag ville ha svar på. Bättre så eftersom jag är så glömsk. För att göra en lång historia kort så ser det riktigt bra ut just nu, framtiden kan man inte sia om. Jag har fått alla de behandlingar som står till buds för att bekämpa sjukdomen och de krämpor jag har nu är priset jag fått betala för att bli av med cancern.
UPPFÖLJNING: Vid ev. infektioner i armen är det husläkaren som gäller, framöver kan jag vid behov ringa bröstmottagningen, ex. när recepten ska förnyas och om jag känner någon knuta ringer jag direkt dit. Det är inte fler läkarbesök och kontroller planerat, det är nya riktlinjer sen mars 2011. och om man istället kan minska väntetiden för de som är nydiagnostiserade kan jag väl godkänna det. Det har dessutom visat sig att väldigt få återfall upptäcks i samband med "kontrollbesök" hos bröstläkaren, de flesta återfallen upptäcks av kvinnan själv som då kontaktar mottagningen.
Det blir mammografi om 1½ år -svar i posten i bästa fall.
Men jag är inte klar på bröstmottagningen än. Det blir en ny operation. Doktorn jag har är plastikkirurg och är den som gör rekonstruktionerna på CSK. Det vill jag inte ha men jag kommer att få gjort en bröstreduktion på det kvarvarande bröstet med ca. 50%. Det är i sig en bröstcancerförebyggande operation, samtidigt kommer ärret på mastektomin att snyggas till. Så jag kommer fortfarande att vara en-bröstad efter operationen eftersom jag inte vill ha nån rekonstruktion.
Nu ska jag njuta av att jag är frisk och ta hand om mig själv efter bästa förmåga. Den 22 juni 2011 blev en bra dag.

2 kommentarer:

Karin sa...

Så himla skönt med goda besked ! Hoppas du kan tro på detta nu och att din oro lättat.
Kram

Tina sa...

...är mycket glad för din skull, härliga besked. Din oro blev stillad nu hoppas jag. Jag har fått olika besked om bröstrekonstruktion när man kan göra det efter operationen osv. Känner att jag behöver läsa på lite mer om detta. Önskar dig en härlig midsommar.
Kram Tina