tisdag 7 juni 2011

Mammografi och Ultraljud

Körde till Kivik i morse och åt frukost på musteriet, pratade återgång till arbetet (sista 25%) med Jessica, hoppas jag kan arbetsträna till sista augusti. och sen vara helt friskskriven från 1 september. Så då behöver jag 25% sjukskrivning 18/7 - 31/8 eller rehabpeng.
Då  var det dags för mammografi idag. Frågade när jag kom dit om vad man gör på den opererade sidan.
Sköterskan: - ingenting, där finns ju inget att undersöka.
Jag: - Det är ju märkligt för i stora delar av landet så mammograferar man alt. ultraljuds undersöker det som finns kvar. Varför gör man olika? Rimligen borde man göra likadant i hela landet.
Sen bollade vi argumenten mellan varandra en stund innan hon gick med på att prata med doktorn, så att han skulle förklara för mig.
När doktorn kom lyssnade han på mej och min oro, bl a att jag har svårt att känna vad som är ödem och ärrvävnad efter operationerna och vad som inte är det.  Så jag fick gjort ett ultraljud på den opererade sidan, han tog ett par bilder, men kommenterade inte dom. Det var samma doktor som jag var hos vid min förra mammografi när min bröstcancer upptäcktes. Han var lika trevlig nu som då och noga med att jag skulle vara nöjd och det skulle kännas bra för mig. Han avslöjade också att mammografibilderna på vänster bröst såg bra ut.
Han visste inte varför man inte har samma regler i hela landet med hur man gör vid mammografi efter mastektomi,  visst borde det finnas nationella riktlinjer för det också.
Tycker att sköterskan kunde varit lite smidigare och inte avfärda min oro med en handviftning. Doktorn var mycket bra.
Lämnade blodprov som jag får reda på den 22:e.
Körde och lämnade "rosa bandet" grejerna och sedan hem.
Hemma väntade Stig, Ingrid och lilla Mathea på mig. Dom har åkt "danskebåten" till Köpenhamn, lite smidigare än att köra med en 2 månaders bebis i 70 mil. Ikväll blir det grillning och mys med Mathea.

1 kommentar:

Karin sa...

Vad skönt att det såg bra ut ! Tur att det finns bra vårdpersonal som väger upp de mindre empatisk också.
hoppas du hade en fin kväll med besökarna.

Kram
Karin