söndag 8 januari 2012

Åsse blir jag varm, åsse blir jag kall.....

När jag började jobba i våras/somras hade jag ganska mycket värmevallningar. Jag vet ju att det är en väldigt vanligt förekommande biverkning på Tamoxifen-behandlingen jag är ordinerad sedan 1 år tillbaka och 4 år framåt. Tar vätskedrivande tablett eftersom en annan biverkan av Tamoxifen är att man samlar på sig vätska.
 Men när jag  kom igång och kunde ta i mer fysiskt minskade besvären avsevärt. Om detta var en tillfällighet vet jag inte men..... har sen jag blev opererad 31 oktober inte varit ett dugg fysiskt aktiv och vad händer???
Jag svettas och fryser om vart annat dagarna och nätterna igenom. Så nu längtar jag till jag kan ge mig ut på  powerwalk, har inte velat dra igång ev. infektion nu när den börjar ge med sig. Hoppas att vallningarna lindras med fysisk aktivitet.
Nu är maken hemma från sjukhuset, lite seg i kroppen men han får ta det lugnt några dagar så rättar det kanske till sig igen.
Ska träffa en av mina Lydiasystrar imorgon söndag, -Åhh det ska bli så kul, vi har chattat lite och pratat i telefon flera gånger sen i våras men inte blivit färdiga att ses. Det blir väl så när man är igång med jobb och andra aktiviteter.

2 kommentarer:

Mitt 4de liv sa...

Tjenare! Vilka vätskedrivande äter du? Har jag frågat det förut.... känns så, sorry i så fall. Jag fixar inte mina furix, jag blir helt snurrig och konstig av dom?
Vallningarna har jag sluppit hittills. Hoppas dom håller sig undan...

kram!

Carin sa...

Tror dom heter furosemid, jag har mått bättre sen jag började med dem. Snabbt och effektivt pinkande 2-3 ggr på morgonen, sen ok resten av dag.

Furosemid Nordic Drugs är ett urindrivande medel (diuretikum) som är snabbverkande och som kraftigt ökar urinutsöndringen. Detta ger även blodtryckssänkning. Den urindrivande effekten märks efter ½-1 timme, når sitt maximum efter 1-2 timmar och försvinner efter 4-6 timmar. Effekten på blodtrycket varar något längre.
Furosemid Nordic Drugs används vid olika typer av sjukdomstillstånd som orsakar vätskeansamling och svullnad i vävnaden (ödem) samt vid högt blodtryck.