måndag 29 augusti 2011

RÖR INTE LYDIAGÅRDEN!!!

den 25 augusti kl. 11:20 startade Stina Svensson en Grupp på facebook. CANCERREHABILITERING I SKÅNE TACK!!! och nu några dygn senare är det över 1200 medlemmar.
Jag kastar mig in i saker med full kraft när det är nåt jag brinner för, om jag har tid och möjlighet försöker jag bidra med något litet.
Under helgen har jag mailat politikerna i landstinget och fått svar från ett fåtal. ni kan läsa svaret från ordf. Carl-Johan Sonesson här.
Idag körde jag in till Ystads lasarett där dom skulle ha sitt sammanträde och presenterade mig och lämnade mina synpunkter.
För er som inte hänger med så är det i korthet såhär:
Lydiagården har under många år haft ett avtal med Regionen om rehabilitering av cancersjuka. vid förra årets upphandling "missade" man ett kryss om anhörigkostnad. Istället för att ringa upp Lydiagården och ta reda på kostnaden sorterades Lydiagården bort. Spenshult i Halland som INTE tidigare haft någon cancerrehabilitering "vann", efter många protester möjliggjorde regionen i mars- 11. Lydiagårdens fortsättning året ut (31/12-11)genom att öka antalet Rehabiliteringsplatser under 2011 till 460 platser - 260 till Spenshult och 200 till Lydiagården. Nu tittar man på hur många platser som utnyttjats och finner att Spenshult mottagit ett fåtal (färre än 10) remisser samtidigt som Lydiagården fyller sin kvot. VAD HÄNDER DÅ??
Då tycker Regionen att det inte finns något behov för 460 platser och efterson Spenshult "vann" så vill man lägga  ner Lydiagården och försöker tvinga patienterna och remitterande läkare att skicka remissen till Spenshult.
Så med andra ord kan man på Spenshult sitta och rulla tummarna , behöver inte lägga 2 spänn på marknadsföring . kan spara in på personal kostnader eftersom man inte har patienter. För dom vet att regionen inte vill riskera ett skadestånd i miljonklassen.
Jag tycker, men nu är jag ju en vanligt lågutbildad kärring med värmevallningar och ett jävla humör att Spenshult borde visa sig på något sätt för att ta emot oss skåningar.
När man kommer in i foajen på lasarettet finns det en stor bokhylla med en massa olika informationsbroschyrer. Lydiagården har sin folder på flera ställen där. INGEN INFORMATION om Spenshult. Jag gick till kirurgmottagningen och frågade dom om dom visste nåt om cancerrehabilitering - Dom visste om Lydiagården men inget annat. Skam den som ger sig, så jag tog hissen upp till cytostatikamottagningen. Där hade dom Lydiagårdens folder, Informationen från Spenshult hittade dom inte, men dom hade visst fått några få broschyrer sa dom.
  Dom hänvisade till kuratorn , men kuratorn träffar man ju ofta i början av sin cancerresa och då tänker man inte på rehabiliteringen  som oftast är i andra änden av alla behandlingar., själv hälsade bara snabbt på kuratorn i samband med att jag fick mitt besked och hade sen ingen ytterligare kontakt. Kände att jag hade en inre styrka att rida ut stormen samtidigt som jag hade ett starkt nätverk runt om mig. Hade inte tid att prata med kuratorn idag så jag körde hem från Ystad lasarett  utan att ha hittat någon information om stället som "vann" upphandlingen alls. 
Mailade tidningen i helgen så jag tog turen in där för att kolla om dom ville hjälpa till och gräva. Jodå, Lollo skulle precis ringa upp mig när jag gick in på redaktionen, Blev en intervju där och så skulle hon gräva vidare i saken.
Nu får vi avvakta beslutet idag.....fortsättning följer.
Ska träffa personalstrategen på kommunen på torsdag och lufta mina funderingar om samtalsgrupper.
Men först är det 2 dagar bland ogräs och äpple i Kivik som gäller.

2 kommentarer:

Liselott sa...

Hoppas att du får gehör för det arbete du lägger ner! Det låter ju inte riktigt klokt, det dom håller på med...

Tina sa...

Intressant läsning Karin, som jag ska försöka följa. Själv blir jag ev remiterad till lydiagården från vårt landsting, får se nu vad som händer. Tack för att du tog upp det! Hoppas du mår bra själv Karin, kram Tina