onsdag 31 augusti 2011

Då kavlar vi upp ärmarna

I måndags kväll fick jag reda på att sjukvårdspolitikerna tog ett vansinnigt beslut. Regionen vill bara ha en aktör i internatbaserad cancerrehabilitering eftersom dom baserar sitt beslut på inkomna remisser istället för antal cancersjuka i region Skåne, riktigt dåligt. Man väljer då bort Lydiagården dit 95 % av remisserna gått. Spenshult startade sin verksamhet i april,dom hinner knappt starta innan semestrar och liknande nu i augusti gör regionen en utvärdering och anser att det inte finns behov av mer än 260 platser / år. Spenshult har inte kommit ur startblocken ens.
Det finns en facebooksida CANCERREHABILITERING I SKÅNE TACK!!!! bli medlemmar där så blir ni uppdaterade.
Men det är viktigt att veta att LYDIAGÅRDEN LÄGGS INTE NER, men man behöver hitta fler och andra finansiärer.
Jag hade flera samtal med Maud i måndags och vi har mailat flitigt till varandra i några dagar.
Någon av de närmaste dagarna kommer troligtvis en längre artikel  i Ystads Allehanda om Lydiagården och min "civila olydnad", Sprisse har varit och fotograferat idag.
Nu börjar jag känna igen mig själv, dom där 10-15% som fattades förra veckan kom fram när jag fick något att bita i.

3 kommentarer:

Karin sa...

Härligt !!

Kram

Mari sa...

Härligt! Tala om när det dyker upp någon artikel i YA! Ser framemot nästa vecka på Lydiagården! Har utlovats akvarellmålning bl a. Ska bli intressant att se om man har någon dold talang :). Sedan förväntar jag mig att få möjlighet till mer tid för samtal(lugn o ro)med läkare m fl. samt utbyta erfarenheter med andra som gått igenom samma sak.

Carin sa...

Mari du kommer att få jättebra på Lydiagården.