lördag 27 augusti 2011

Mail till politikerna i Region Skåne

Skrev igår kväll/natt följande brev till  till ledamöterna i arbetsutskottet i region Skåne, ordinarie och ersättare. Vet ju inte om dom ens öppnar det men man kan ju hoppas.




Hej ! 
Jag är en kvinna  som drabbades av bröstcancer för drygt 1 år sedan, 49 år gammal. Hela min cancerresa  påbörjade jag i maj förra året med operation och efterföljande tuffa behandlingar med cytostatika och strålning. Har drabbats av lymfödem efter avslutad strålbehandling. 

När de påtagliga behandlingarna ( op, cytostatika , strålning ) är klara börjar hjärnan ta in vad jag varit med om eftersom man under behandlingstiden "bara" överlever. Det är då vi likt likt fågelungarna ska lära oss flyga igen. Då är Lydiagården ovärderlig.

Vi vill lära oss flyga hemmavid, i den miljön där vi känner oss trygga, inte åka iväg 20-25 mil.

Livet fortsätter förhoppningsvis några år till för min del, hur många vet jag inte. Men jag kommer under resten av mitt liv ha ett cancermoln på min himmel, bra dagar ser man bara en tunn strimma och livet är lätt men efter bara några få timmar kan molnet ha tornat upp sig och blivit svart och hotfullt. Det är en verklighet som vi måste lära oss att hantera. 

Jag tillbringade 5 dygn på Lydiagården i mars -11, där jag lärde mig hitta verktygen för att ta mig vidare i min cancerresa, Lydiagården var en ovärderlig hållplats och oas i min resa.

Jag vädjar till er politiker att ta ett beslut som gör det möjligt för oss skåningar att även i fortsättningen kunna få komma till Lydiagården via vårdavtal. Allt annat vore skamligt.

6 kommentarer:

Karin sa...

Bra skrivet ! Hoppas det tar skruv, det kan ju bara göra saken bättre att höra av sig i allafall..

Heja dej !

Mari sa...

Är det så att det snart ska tas ett beslut i denna fråga? Jag har själv genomgått behandling i Malmö. Klar i början på augusti i år. Jag fick i alla fall erbjudande om Lydiagården så jag ska dit nu i september.

Carin sa...

Det finns ett avtal fram till 31/12- 2011. Så länge är det ingen fara med platserna på Lydiagården. Regionen skrev ju avtal med Spenshult om ca 200 platser men skåningarna VILL INTe dit dom VILL till Lydiagården istället. Så det är mindre än 10 som sökt sig till Spenshult och nu vill politikerna stänga Lydiagården (dra in anslagen) för att tvinga skåningarna till Halland, allt för att rädda sitt eget skinn.

Carin sa...

Har mottagit ett mail från Carl-Johan Sonesson, så läste i allafall mitt mail.

Carin sa...

Fick följande svar på mitt mail till ledamöterna i arbetsutskottet i Region skåne, Hälso och sjukvårdsnämnd: Hej Carin och stort tack för dina rader. Det är dock inte så enkelt eftersom redan förra året vann
Spenshult upphandlingen. Om inte remisser går till Spenshult så att denne aktör får sin
upphandlade volym så är det direkt olagligt att handla upp ytterligare en aktör. En upphandling
tar minst ett halvår och i skrivande stund har Spenshult knappt fått någon remiss alls. Att åsamka
eventuella skadestånd på Region Skåne i miljonklassen är något jag absolut inte vill riskera.
Hade situationen dock varit sådan att det funnits remisser på båda ställena i den utsträckningen
att man kunde konstatera att det fanns ett större behov hade vi naturligtvis fått fundera på
en ytterligare upphandling eller verksamhet i egen regi.. Att jag och min nämnd valde att föreslå
regionstyrelsen att förlänga Lydiagårdens utgångna avtal i 9 månader ( fanns en sådan juridisk
optionsmöjlighet i avtalet) var just för att se om det fanns ett utökat behov av fler platser.
Annars hade Lydiagårdens verksamhet redan varit avvecklad per 1 april.

Statistiken just nu visar som sagt inte alls att det finns skäl till en ytterligare upphandling.

I framtiden är min personliga förhoppning att vi använder en annan lagstiftning än LoU,
nämligen Lov. Den lagstiftningen möjliggör att att vi slipper upphandling och istället gör
ackrediteringar för utförarna. På så sätt kan vi få många ställen att välja att gå till.
Pengarna följer patienten. Lydiagårdens verksamhet är en mycket bra verksamhet
men förlorar man en upphandling så kan vi politiker inte göra annat än att följa utslaget.

Som sagt, tack för ditt mail.

Bästa hälsningar,

Carl Johan Sonesson, ordförande i Hälso- och sjukvårdsnämnden
_______________________________________

Carin sa...

Carin:
Sonesson menar med andra ord att man som cancersjuk inte har omdömme att välja själv OCH att Lydiagården ska ragga patienter till Spenshult ;-)

Stina:
Här har vi det svart på vitt.
Remisserna går till Lydiagården, inte till Spenshult. Patienterna vill till Lydiagården! Vården vill att patienterna ska till Lydiagården, det är därför de remitterar dom dit och inte till Spenshult. Lydiagården har utan jämförelse den bästa kompetensen och erfarenheten ändå vann Spenshult upphandlingen. HUR???
Det sorgliga med hela historien är att politikerna tycks tro att bara avtalet med Lydiagården försvinner så blir Spenshults kvot fylld. Vad händer om den inte blir det?... Då kommer väl resonemanget bli att det inte finns behov av rehabilitering alls! Återigen *SUCK*!!!
‎" Om inte remisser går till Spenshult så att denne aktör får sin
upphandlade volym så är det direkt olagligt att handla upp ytterligare en aktör."
En tanke till angående ovanstående rader i Sonessons svar...
Jag undrar hur "lagligt" det är att skicka en cancerpatient på rehabilitering till ett reumatikersjukhus? Eller, eftersom politiker gillar liknelser, att låta en murare vinna upphandlingen för ett takbygge???

Carin:
Spenshult kan sitta med armarna i kors och behöver inte lägga 2 spänn på marknadsföring, nog borde dom behöva visa att dem är "värdiga" att ta hand om oss cancersjuka skåningar, eller???