måndag 8 augusti 2011

Från idiot till medborgare, & Vad är en "Lassedag" & "kissedag" ??

För så där 25-30 år sen jobbade jag på Simrishamnshemmet, en instution för personer med utvecklingsstörning.
Det var det gamla lasarettet i Simrishamn som hade stora fina tegelbyggnader, här bodde som mest 170 personer med begåvningshandikapp. Byggnaderna revs i slutet av 80-talet och ersattes med ett antal byggnader som redan innan dom togs i bruk var otidsenliga eftersom de fortfarande låg inom ett begränsat geografiskt område.  Nu är en del av dessa byggnader privatbostäder, friskolor och korttidsboende.
 Mannen i videon var socialstyrelsens tillsyningsman Karl Grunewald, han åkte runt och inspekterade olika instutioner i hela Sverige. bl.a Simrishamnshemmet. Utan honom hade inte tillvaron för våra funktionshindrade sett ut som den gör idag. Han jobbade för det som vi idag ser som en självklarhet, att man ska få bo och arbeta ute i samhället precis som alla andra även om man har ett funktionshinder.
Han har skrivit en bok om de utvecklingsstördas historia, Från idiot till medborgare, ett kapitel handlar om Simrishamnshemmet som han ansåg var X-a dåligt. När jag började där 1981 bodde flera personer i samma    rum, det förekom att man delade rum  med 3 andra. Men de allra flesta bodde i dubberum. Enkelrum hade i stort sett bara de som av någon anledning inte kunde dela rum med någon annan.
Jag har ju varit "omsorgen" trogen sedan 1981, kanske på gott och ont. Har dock bytt både arbetsplatser och land i perioder under mitt yrkesliv.  Tror nog jag hängt med ganska bra i utvecklingen och ser personens bästa även om jag ibland trampar andra folk på tårna.
Vid en arbetsplats som jag hade i mitten av 90-talet träffade jag en kvinna från Stockholm som en sommar på tidigt 80-tal jobbat på Simrishamnhemmet som semestervikarie. Hon berättade för mig om sin 1:a dag på "himmet",när hon hälsade på innan hon började jobba där.
Avdelningen hade nog runt 15 boende och i 1.a rummet hon tittade in i låg det en person i sängen fast det var en bit uppåt dagen. Även i 2:a & 3:e rummet låg det folk i sina sängar. Hon undrade då varför.
- Det är så att dom har sin Lassedag idag,
Okej, hon gick hem och funderade vad det här "Lassedag" var för något, hm....nästa gång hon kom till jobbet var det andra personer som låg i sina sängar för att det var "Lassedag", då kunde hon inte annat än fråga:
- Vad är en "Lassedag" egentligen?? Svaret hon fick var hon inte beredd på för personalen var brutalt ärlig. - Det är dags att skita.
Så nu när jag börjat med mina Furosemid för att bli av med lite vätska, får jag ta dem på mina fridagar och planera in mina "kissedagar" , För det är inte så att vi skaffat kissekatt. 

3 kommentarer:

Karin sa...

Får verkligen hoppas att det inte är så illa längre för dom utvecklingsstörda.. Lycka till med kisseriet !

Carin sa...

Nu ser det annorlunda ut, mycket är bra men mer kan bli bättre. ;-)

Tina sa...

Hoppas det har ändrat sig en del... Jag knaprar Furix...och jag planerar också efter det...man mååååste ha toa snabbt ibland/oftast. Så jag är en riktig kisselisa *leeer*