onsdag 3 augusti 2011

Årets äppelskörd har startat idag

Idag har killarna i odlingen plockat de första Transparente blanche
Den tidigaste äppelsorten, plockas normalt tredje veckan i augusti. Sorten började odlas i Sverige i slutet av 1800-talet. Frukten är grön, senare gul, med en äggrund form. Enligt mångas mening det bästa äpplet till mos eller kräm. Äpplena säljs i Äpplets hus, Kiviks Musteri för 15 kr/kg.


Själv har jag tillbringat ytterligare en dag bland ogräset, men jag trivs alldeles förträffligt med det. I morgon är jag ledig, då ska jag försöka ta ett tag i mina egna rabatter. Det händer alltför sällan och nu är "nällorna" riktigt höga. 
Fick samtal från E. idag, vi jobbar inom samma förvaltning i kommunen. Hon blev opererad för BC i början av juli, och snart väntar strålning för hennes del.
Tycker att det finns ruggigt många i min närhet som får BC- diagnos, men det är kanske så att kvinnorna har blivit duktigare på att undersöka sina bröst och därmed upptäcker knölarna snabbare. En del av kvinnorna har tagit kontakt med mig och jag
hoppas att jag genom att vara öppen med min BC kan hjälpa dem lite på vägen. Att man vågar fråga om man undrar över saker, och att jag kan ge lite tips. tex: diagnosförsäkringen som de flesta fackföreningar har för sina anställda, och reglerna för sjukresor. Men även kunna prata om de bitarna som är jobbiga känslomässigt.
 Tänkte på Anna när jag körde hem idag, känns fortfarande så overkligt att hon är borta. Vi som båda skulle få ett bättre 2011 än 2010. Så blev det så här.....

Kajsa blev glad och fick "frispel" när jag kom hem idag, sprang runt runt som en galning, det värmde mitt frusna hjärta.

1 kommentar:

Karin sa...

MUMS för Transparent Blanche.. det var en av de sorter vi hade hemma i trädgården när jag var barn, jag kan nästan känna doften av dem..

Ja visst är det konstigt att det dyker upp bröstcancer runt en.. En förklaring kanske är åldersgruppen man tillhör, en annan att det är känt att du haft det. Fast visst var det likadant när man var gravid , plötsligt var alla runt omkring gravida med ; )

Ha det gott bland ogräset !