fredag 29 juli 2011

lite vatten skadar inte........eller??

Igår blev det inget jobb i Kivik, det hällregnade hela torsdagen. Blev lite småplock här hemma istället, på eftermiddagen blev det en tur till Ystad där jag förutom att kolla på diskmaskiner tog en spontan fika hos min syster. Där var lilla Matilda o mamma Mella också, så mysigt att träffa dem. Blev inget köp av diskmaskin än, tänker ta helgen till hjälp för att leta lite på nätet. Vill ju ha en bra, billig maskin.
Men idag har jag varit i Kivik och jobbat i hällregnet, Va Fan - det är bara dom med träskalle som behöver vara rädda för lite vatten. Dagen jobb bestod av rensning av ogräs i tunnorna med våra "mobila" äppelträd. Samt gallring av Transparante blance & Alice. Ska klippa rent i gångarna så traktorn kommer fram när det är dags för plockning, det dröjer nog bara 2-3 veckor innan det tidigaste sorterna ska börja plockas.
In & ut bland grenar och löv i regnväder, det kan bara bli - VÅTT, VÅTT, VÅTT.
Det var trots regnet en varm och behaglig temperatur så jag tog varianten med en frottehandduk och många ombyteströjor istället för att försöka packa in mig och stänga ute vätan. Mina regnställsbyxor är superbra så dom höll tätt hela dagen, men det blev 4 ombyte till torra tröjor. Det funkade med gummihandskar fram till lunch men sen var min arm dyngsur så den åkte av och jag körde utan i eftermiddag. Det var ju inga tunga lyft och därför chansade jag, det lär visa sig om det var dumt gjort. Fick min svarta arm igår så nu har jag 3 st att byta på.
Vet ärligt talat inte hur det blir när det blir kallt ute, kompressionstrumpan suger vätan som en svamp. När det är dags att plocka de sena sorterna i oktober ligger daggen kvar på äpplen långt ut på dagen även vid torrt väder.
 I nästa vecka ska jag "bolstra" min äppelplockarväska, tror jag vet hur jag ska göra för att minimera trycket över lymfbanorna på högersidan.
Varje plockare bör för att det ska ge vinst till odlaren plocka ungefär 1 ton frukt / dag.
Det kan ju variera lite, finplockning av A-frukt tar ju längre tid än plockning av industrifrukt.

1 kommentar:

Karin sa...

Spännande att få lite inblick i äppleplockarvärlden ! Ett ton äpplen per dag.. Det var inte illa och svårt att fatta att man hinner med.

Hoppas det gick bra med armen !

Kram