fredag 11 mars 2011

3 månader med Tamoxifen, 4 år & 9 månader kvar,- åtminstone.

Ur dagens medicin: Tamoxifen (Nolvadex) har en komplex östrogenantagonistisk- och agonistisk effekt i olika humana vävnader. Substansen är synnerligen väl studerad, och fem års adjuvant behandling vid receptorpositiv bröstcancer ger en bestående reduktion av återfall och död i bröstcancer på cirka 30 procent, samt reducerar incidensen av kontralateral bröstcancer med 50 procent.
den 13 december började jag med min Tamoxifen behandling som ska förhindra/fördröja eventuella återfall i hormonberoende cancer. Nu har det gått 3 månader och biverkningarna består väl mest i att jag blir varm och då mestadels på natten, känner oftare av frossa som flyttar sig ut i hela kroppen typ "tusen nålar" .Jag har läst om flera som haft/har rejäla besvär och slutat med medicinen pga av det, men blir det inte värre än så här så är det överkomligt. Jag skulle aldrig våga att sluta med tabletterna. Planeringen är att jag ska ta dom i 5 år, så nu är det bara 4 år & 9 mån. kvar.
Besvären i händer och fötter efter cellgifterna är mindre nu, och jag har fler bra än dåliga dagar.
Armen är som den är, kompressionstrumpan fungerar okej och handen är snart riktigt fin.
När jag är på Lydiagården ingår bl.a ett 45 minuter långt samtal med läkaren, så jag sitter och funderar och skriver ner frågor som jag känner jag behöver ha svar på. Den 1:a och största handlar om återfallrisken, jag inser ju att oddsen varit bättre för att cancern ska vara borta för alltid om det inte funnits spridning till lymfkörtlarna. Nä, nu kommer dom där mörka tankarna igen dom som har varit borta några dagar, väck med dom.
Imorgon kör Lisbet och jag till Torekov för att träffa ett gäng damer som har cancern gemensamt. Hoppas på vackert väder eftersom huset ligger nära havet och det hade varit skönt med en strandpromenad.
Blir nog inget packat innan söndag fm. hur mycket behöver man ha med sig??  Skulle behöva en packlista.

Inga kommentarer: