måndag 31 oktober 2011

Idag är jag GLAD !!!! En etapp till avklarad.

Cancer är individuell, och alla dom beslut man tar när man fått cancer individuella. Det finns nog inte 2 cancerdrabbade i hela världen som reagerar likadant. 
Jag berättar i min blogg om mina val och det som känns rätt för mig. Idag blir det ett naket inlägg, så sluta läs nu om du inte tål det. Men det blir inga bilder. Dom som ev. får se förutom mina närmaste är mina "bröstsystrar" men då får dom höra av sig via mail. .
En etapp i min resa har jag gjort idag.
Jag bestämde mig ganska tidigt i min "resa" att jag INTE vill ha något nytt bröst. Tvärtom ville jag ta bort även det "friska" bröstet, för om möjligt minimera risken för cancer där. När jag sedan fick lymfödemet som i perioder gör att förutom armen även bröst, axel och skulderbladregionen svullnar så blev det ännu med självklart för mig. Det bästa sättet för mig att "trycka undan" svullnaden är att ha ett stramt linne på mig. När jag har BH har jag ett X-bröst ute i under armen eftersom resåren stasar och hindra svullnaden att rinna undan. Ni som träffat mig vet att jag har/hade stor byst så gå i linne utan BH funkar inte för mig.
Idag har samma läkare som förresten är plastikkirurg och opererade mig för cancern den 8/6 -2010 opererat mig. Har fullt förtroende för honom, Tummen upp!!
Blev inskriven kl 7 i morse och lade mig på operationsbordet vid halv 8. Jag skulle ju göra ingrepp på båda sidorna, dock inte så stort på högersidan men där har jag ödemet och man ska undvika att sticka där. Så jag fick min nål i foten, och blev således sövd via foten, sköterskan informerade anestesiläkaren att: - nu har jag satt en fot i nålen, HAHA!!! det blev ett gott skratt denna tidiga måndagsmorgonen.
Bröst 1: (cancerbröstet) Mitt ärr efter förra operationen blev riktigt brett och inte speciellt vackert, detta beror på att jag hade 2 kraftiga infektioner. Den 1:a efter 1:a cellgiftskuren som innebar 5 dagar isolering med penicillindropp och den 2.a precis efter avslutad strålning när jag fick rosfeber. Idag blev ingreppet i det bröstet större än tänkt eftersom det behövdes rensas upp för ärr-vävnad och jag hade under hela dagen ett dränage inlagt som drogs innan jag åkte hem.
Bröst 2: ( hängboppen)  Min önskan var att ha bort det helt, men...nu är det minimerat så mycket att jag kan slänga alla mina BH:ar all världens väg och använda enbart linne till vardags. Har ett litet bröst och bröstvårtan är flyttad ca1 dm. Om jag vill kan jag ha en BH och en liten protes när jag ska på fest. Det togs bort ca 1kg vävnad och ändå har jag lite kvar. Hujeda mej sån byst jag haft!! ALLT skickas för analys och det känns tryggt.
Jag har vid alla tidigare operationer jag genomgått varit väldigt illamående efteråt, det var inget undantag idag så även om jag blev opererad som första patient idag var det MÅNGA som både kom och gick när jag låg där.  Hade en del ont också och har under dagen fått smärtstillande morfinliknande preparat som gjort att jag sovit i långa perioder. Vid 17:30-tiden var jag så pass pigg att jag kunde kissa äta och dricka, så 18:15 åkte jag med sjukresa hem.
Från 1 oktober är serviceresorna kontantlösa, man får en räkning på månadens resor efteråt.
 Har fått utskrivet en hel arsenal med värktabletter samt förnyat mina recept på tamoxifen och furix.
Jag blir sjukskriven i 4 veckor, ska på åter-besök hos bröstsköterska om 1 vecka och till doktorn om 4 veckor.

4 kommentarer:

Livet går vidare.... sa...

Skönt att detta nu är över och jag vet att du mår bra och känner dig nöjd :)
Du får visa mig sen :)

Kramar, Ses på torsd.
Kram Lisbet

Linda sa...

Heja dig Carin, och för de kloka beslut du tar!
Håller tummarna för att läkningen ska gå så bra den bara kan.
Kram

Anonym sa...

Kramar till dej Carin/carola

Karin sa...

Vad skönt att det är gjort nu ! Önksar dig god läkning !!

Kram