måndag 7 november 2011

Världsbutiken i Ystad & återbesök på CSK

När jag och min syster var i Ystad på "Rosa lördag" gick vi in i Världsbutiken (Fair Trade) vid Stortorget. Hon berättade att hon köpt Worry Dolls och gett bort till någon som behövde dem för att kunna dela sina bekymmer med. Helt underbara små dockor som kostar 50 kr för ett set med 6 små dockor. Så jag köpte några påsar med dockor för att kunna dela med mig av.



Legenden om Worry Dolls

Worry Dolls är små, handgjorda dockor från Guatemala.Dockorna är klädda i traditionella maya dräkter och en halv till en tum hög. Guatemalas hantverkare binder bitar av trä tillsammans eller tvinnar samman korta längder av tråd för att skapa en ram och modell på en bål, ben, armar och huvud. Genom vindlande tyg och garn runt ramen, ger hantverkarna  dockan form. De använder bitar av traditionellt vävt tyg för att göra dockans kostymer och vindar mer garn för att skapa huvudet, hår, fötter och händer.Ibland lägger de en liten vävd korg eller andra traditionella redskap. Slutligen, placeras de i en uppsättning av 6-8 dockor i små trälådor eller påsar tyg. Ursprungsbefolkning från högländerna i Guatemala skapade Worry Dolls många generationer sedan som ett botemedel mot oroande. Enligt Maya legenden håller då oro en människa vaken, han eller hon berättar ett bekymmer för så många dockor som behövs och placerar dockorna under hans eller hennes kudde. Dockorna ta över  oroande för den person som sedan sover lugnt hela natten. När morgonen gryr, vaknar personen utan bekymmer som dockorna tog bort under natten.En variant av legenden instruerar en person att berätta dockorna hennes bekymmer sedan placera dem i tyg påse eller låda av trä före sänggående.

Hemsidan  där dockorna beskrivs finns här och världsbutikens hemsida hittar du här

Idag har jag varit på CSK på åter-besök hos bröstsköterskan på kirurg-mottagningen. Bägge såren såg bra ut ingen tömning och den heltäckande tejpen är utbytt mot strips.  Det är sytt med invändiga stygn så inga sådana ska plockas bort, jag kommer att fortsätta att tejpa ett tag framöver för att få så fina ärr som möjligt. Vi pratade lite om min oro och vad jag gör för att vända spiralen uppåt igen. Hon tyckte jag hade bra strategier, så nu släpper jag oron för provsvaren till återbesöket i slutet av månaden. Får väl prata med en av mina dockor ;) .
Det är bara så trist att personer med negativ energi triggar igång mitt negativa tänkande. Fy för energitjuvar!!!

Vi pratade naturligtvis om Lydiagården , inom cancervården på CSK finns det en misstänksamhet mot politikerna i Hälso och sjukvårdsnämnden i Region Skåne som framkallar ett minskat behov  av cancerrehabilitering för skåningarna genom att enbart erbjuda det i Halland. På så vis sparar regionen pengar, FY FAN så cyniskt!!!!
Politikernas cynism gör mig bara mer förbannat och ännu mer taggad att verkligen få till stånd en förändring.
Tro kan försätta berg, Jesus gick på vattnet och jag är Carin Lökken!!

1 kommentar:

Livet går vidare.... sa...

Du är världens bästa Carin Lökken!!

Bort med alla dumma tankar, sparka energitjuvarna på smalbenet (vill titta på )
lägg dockorna under din kudde så inga mörka tankar kommer på natten... vilket slavarbete, 6-8 dockor för 50 kr man kan undra hur många ören dom får i Guatemala som gör dom? :/

Politikerna ska få se!!!

Kram Lisbet