tisdag 27 december 2011

troligen brustet blodkärl & FK får bakläxa av socialstyrelsen.

Sovit lite dåligt i natt, kanhända det berodde på min långa sovmorgon. Åkte upp till Kristianstad vid 11-tiden för att gå på Rean innan besöket på CSK. Men det var så sjukt mycket folk ute så jag orkade bara inte kolla i affärerna. Gick in en vända på Claes Olsson där jag köpte en övningkörning-skylt till Trine och 4 busungar från Rädda barnen / Claes Olsson. Så var det med den mellandagsrean. Gick ner till sjukhuset och fikade, köpte en tidning med korsord i sen gick tiden fort .
Jag hade sen duschen igår blivit ännu blå/rödare än tidigare. Eftersom det "stod" vätska i BC-sidan så tömdes det ut. Det var inte sårvätska utan såg ut som blod så troligen är det ett kärl som brustit. Det har i sin tur gett upphov till det blå/röda området under ärret. Varför kärlet brustit nu vet dom inte men jag tror att  hela läkningsprocessen på BC-sidan tar längre tid, strålningen och dess långa efterverkningar är väl också en del förklaring , ev kan det vara om jag lyft något som då tydligtvis varit för tungt.
Svaret på odlingen hade kommit och det fanns ingen tillväxt av bakterier. Jag är lättad att det "bara" är ett brustet kärl och inget annat, troligtvis fortsätter det väl att bli blå/rött någon dag till innan det sätter sig. Tror det är läkt innan den andra tutten är det. Nu ska jag fortsätta med sköljningarna på den sidan och har återbesök hos doktorn den 4 januari.
Brukar läsa på hemsidan till  BRO , det finns ett rullande nyhetsarkiv och idag kunde jag läsa att socialstyrelsen gjort revideringar i 4 av de försäkringsmedicinska beslutsstöden  bl.a. Bröstcancer.
Läste det lite snabbt med det är mer förankrat i verkligheten nu. Då slipper förhoppningsvis framtida bröstcancerpatienter få en rehabiliteringsplan som förutsätter att man är tillbaka i fullt jobb innan cellgiftsbehandlingarna ens är slut. Jag  ska sticka den under näsan på min gråe handläggare. Ska kolla om det gjorts ändringar på vad som räknas som allvarlig sjukdom också.
Läs om socialstyrelsens reviderade rekommendationer i det försäkringsmedicinska beslutstödet  här:
Har tänkt ladda några dagar men sen blir det nya brev med nya infallsvinklar till våra politiker i RegionSkåne och till personerna som jobbar centralt på RCC  (RegionaltCancerCenter), kommer att ifrågasätta  en hel del grejer.

Inga kommentarer: