söndag 30 januari 2011

Rehabträningen påbörjad

Nu är jag på gång igen, promenaden igår gav mersmak så idag tog jag på stegräknaren http://www.stegraknare.se/produkter/34.asp och gympaskor gick sen ut i solskenet  på långpromenad. Det blev ca: 6,5 km innan jag ställde skorna i hallen igen 59 minuter & 7229 steg senare. Resten av dagen har det inte blivit alltför många steg, jag får väl skylla på HandbollsVM.
 Jag har tänkt ta kontakt med http://www.rehabhuset.com/  för att repetera mina övningar så jag kan undvika framtida lymfödem, och där finns det en jätteduktig sjukgymnast. Jag kommer att göra allt som krävs för att undvika det, att inte kunna använda högerarmen fullt ut pga ett ev. ödem har hela tiden varit en av mina största rädslor. Känslomässigt är förlusten av bröstet mindre för mig än vad ett lymfödem skulle innebära. Tyvärr är risken för ödem större ju fler lymfkörtlar som tas bort, i samband med operationen togs det bort 20 körtlar (6 smittade) och troligen har en del blivit förstörda i samband med strålningen. Ödemet kan komma när som helst, idag  imorgon eller om 10 år. Vilken mardröm!!
Måste också kolla upp mitt dåliga knä som det "knäpper" i, den skadan fick jag i höstas när jag trampade snett. Men där är det mesta redan trasigt så det har inte haft så hög prioritet hos mig, fast ska jag nu komma igång med powerwalking så får jag kanske ha ett knäskydd.
Har 3 dgr kvar på min pencillinkur ska bli skönt när det är slut. Måste komma ihåg att ringa cytostatika-mottagningen i  Kristianstad för nu har det snart gått 6 veckor sen min port-a-cath blev spolad så då är det dags igen.

1 kommentar:

Lisbet Lindell sa...

Jag hoppas verkligen du slipper ödem, det är inget kul.

Ska ju bli spännande att höra vad dom säger till dig om spolning av porten, till mig sa dom att den inte ska spolas om den ska tas bort, min är inte spolad sen den 6 september.

Kram från Lisbet