onsdag 11 april 2012

funderingar om byte Tamoxifen --> Femar

Påskhelgen var lugn vi gjorde lagom mycket. Ska man klaga på något så är det väl vädret, det har varit kallt och blåsigt hela helgen. Har jobbat 2 nätter nu och planen var att köra direkt till Kivik i morse, men när jag vaknade i natt och hörde regnet piska på rutorna kändes det sådär att gå ute hela dagen. Ringde i morse och vi kom fram till att det är begränsat vad vi kan göra i detta vädret. Sparar timmarna till längre fram när vi är i mer tidsnöd. Vi låg bra till tidsmässigt nu till påsk och hade klart det som var planerat.
Trädgårdsmästaren på musteriet är på Stockholmsmässan "Nordiska trädgårdar" 12-15 april, i monter A25:19 hittar du Kiviks musteri.
Min doktor på vårdcentralen ska ringa efter lunch, så får vi se hur vi går vidare med min ömmande hals, blir remiss till öron-näsa-hals i Ystad så får dom bedömma om ultraljud och ev. datortomografi. Har haft ont i 2 månader nu och det blir inte bättre. :-(  Blodproverna såg i allafall bra ut. Varje gång jag får ont någonstans drar det igång tankarna, har en liten hård "ärta" där sårkanterna går ihop i mitt "friska" bröst, men det är nog inget. Funderar mycket nu, är nog inte så lätt att leva med.
Ska kolla upp om jag kan byta från Tamoxifen till Femar eller nån annan aromatashämmare redan nu. Planen från onkologen på CSK var att jag skulle gå på Tamoxifen 1-2 år. Nu har jag gått på den i 1½ år, om forskningen visar att aromatashämmare är mer effektiva när det gäller att minska återfallen så vill jag byta redan nu.Mina biverkningar av Tamoxifenet har väl varit måttliga om jag jämför med många andra, får väga biverkningarna och återfallsriskerna på en våg. Aromatashämmare  tar bort östrogen, det ökar risken för benskörhet + en massa andra grejer som kan hända. Hittade en artikel här. Vill nog då helst ha Femar  (eller motsvarande)men Femar omfattas inte av högkostnadsskyddet och 100 tabletter kostar 3500 så vi får se.
Är  snart dags att begära remiss till gyn och den årliga mammografin närmar sig, hoppas på ultraljud också. Skickar en förfrågan via mina vårdkontakter till onkologen.
Ytterligare ett damlag i sydost har fått kasta in handduken, senast i raden är Lövestad/Vanstad. Damlaget i Onslunda har sedan tidigare fått 4 nya spelare när Gärsnäs AIS tvingades lägga ner sitt damlag, kanhända att det kommer några Lövestadtjejer och tränar med oss. Tråkigt när det blir så men man kan inte trolla med knäna.


1 kommentar:

Ingrid sa...

Hej!

Efter operation, cellgifter och strålning fick jag Femar våren 2008 och har gått på det tills i höstas då Femars patent gick ut så nu får jag samma substans LETROZOL men tillverkat av annat läkemedelsföretag (priset 116.-för 100 tabletter). Det viktiga är att substansen och dess mängd är detsamma. Billigare både för patienten och staten.

Hälsningar

Ingrid Benjaminsson