måndag 9 april 2012

barmhärtighetsmord på en gräsand

När vi körde hem från Helsingborg igår inträffade något obehagligt som gör mig riktigt förbannad. Lisbet körde i maklig takt efter en liten vit bil som ibland knappt höll styrfart. När man passerar  ????-stånga nånting där finns det en liten damm med svanar och gräsänder. Hastigheten är reglerad till 50 km/h.  På vägen går det 3 gräsänder, alla normalt fungerande bilister stannar och släpper dem över vägen ner till dammen. Bilen framför oss stannar inte utan försöker zig-zacka mellan gräsänderna, som de flesta förstår går detta inte så bra.
Bilen kör över en av änderna, gasar på och försvinner. Hur fan kan man göra så??
En mötande bil och vi stannade för att se hur det gick, det var ingen vacker syn kan jag säga men den stackars gräsanden levde fortfarande. Vägräcket vid dammen är fästa vid stenfundament, för att förkorta lidandet för gräsanden så .......... tror inte den kände något. Lade den sedan vid dammkanten eftersom gräsänder ofta uppträder i par. Vi ville inte ha en sörjande gräsand ute på vägen.  Väl inne i bilen och när jag tvättat av mig med våtservetter och handsprit upptäcker jag hur mina byxor ser ut, hmmm - blodstänkta.
Jag har svårt för att se blod och sår i de flesta fall, men när det gäller djurs lidande gör jag hellre processen kort än kör förbi när jag ser djuret lida. Skulle ha svårt att backa tillbaka eller köra över nåt djur 2 gånger. Ofta när jag är ute och går ligger det påkörda djur inte så sällan katter ute i vägbanan, har jag möjlighet drar jag in dem till sidan.


Likadant varje år, då kommer diskussionen upp vad som egentligen räknas som Österlen. Ingelstad och Järrestads härader ingick tidigt i begreppet Österlen. Fritjof Nilsson Piraten tyckte att Albo härad också skulle ingå i Österlen. I länken nedan hittar ni vilka byar som tillhör vilken härad. Varje härad har sin egen folkdräkt (bunad på norska). Hade länge delar av en gammal Ingelsta-dräkt liggande här hemma, skänkte den till hembygdsföreningen när jag insåg att det aldrig blir av att jag gör nån ny.
http://www.esff.se/info/harad.htm#ingelstad

Inga kommentarer: