torsdag 23 december 2010

Lillejulafton och full snöstorm

Nu har jag fått beh. nr:8 & 9. Det rullar på bra och jag tycker att väntetiderna är helt okej. Igår var det bra fast fasligt halt på vägarna på till & från Lund, Längtar efter sovmorgon men det får jag ju nu i jul. I morse när klockan  ringde 5 så tittade jag ut och undrade hur resan skulle bli. Mellan Spjutstorp och Sjöbo var det illa med mycket snödrev, sen blev det lugnare i skogarna vid Sjöbo och in mot Dalby där det tog i igen.
Satt och väntade tillsammans med andra cancerdrabbde som bor på patienthotellet i veckorna. Många av dem hade en ganska lång hemresa framför sig för att fira jul med sina nära och kära. GOD  JUL till alla er. Strålningen idag gick utan problem, men man känner sig lite dum när man ska ligga stilla på britsen och de stackars töserna ska flytta och dra utan att man själv ska hjälpa till.
Hemresan började kl 9 och på tiden från kl 6 när vi passerade på vägen till Lund hade väderläget blivit ännu sämre, det var nog för jag åkte så tidigt dit som jag kom hem igen.
Eftersom plogen körde framför sista biten så beslöt jag mig för att ta bilen ner till Tomelilla för att handla, det slutade med att jag fastnade i en stor snödriva i centrala Tomelilla inte så skoj. Ringde till en arbetskamrat som bor nära där jag fastnade och sen kom det en ung man och hjälpte mig loss 1000 TACK till dom.
Lillejulafton firar vi tradionellt julbord a´la knytkalas med min släkt. En tradition som startade 1977 när min syster fick sitt 1:a barn, de första åren var det min mamma, pappa och vi 6 barn med våra respektive. Nu har det från att vara 2 generationer och 14 personer vuxit till att bli 4 generationer över 40 pers. Men i år ser det ut som traditionen bryts och var och en av oss får fira lillejulafton hemma. Imorgon är det planerat att fira Julafton med svärmor men även det ser mörkt ut.
Hörde just på radion att riksväg 11 mellan Simrishamn-Tomelilla-Sjöbo-Lund är avstängd mellan Simrishamn-Tomelilla där man tror att 500 bilar fastnat i snödrivorna. den kommer att vara avstängd minst till midnatt.
Får nog noga överväga hurvida jag kommer att ta in på patienthotellet i nästa vecka.
Hoppas att ni får en fin jul och att tomten kommer till er alla, det ser ut som vi har varit snälla även i vårt hus för det är massor av klappar under granen. Av tomten önskar jag mig: Att bli frisk men jag blir naturligtvis glad för alla mina paket. GOD JUL !!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Önskar dig också en riktigt skönt julhelg i det busiga vädret/Ingrid

Lisbet Lindell sa...

Jag vill önska dig en riktigt
GOD JUL

Kram från Lisbet