onsdag 14 september 2011

Det heter i Kivik , inte på Kivik - Skärpning!!!

Nu är det snart äppelmarknad i Kivik. För det heter i Kivik och inte Kivik. Tyvärr tror nog många av våra besökare från huvudstaden att det heter . jag har haft diskussionen många gånger. Man går marknaden i Kivik , gör ett besök musteriet i Kivik etc.  För man säger ju inte att man går slottet Stockholm, så snälla ni skärpning!!
Har plockat nästan 250 olika sorters äpple idag, odlingen på Balsgård är riktigt fin det var första gången jag var där. Hade nog alla sorters väder idag både regn, blåst och sol. Imorgon ska påsarna med äpple organiseras i bokstavsordning sen blir det kylen innan dom ska läggas ut i kulturodlingen lagom till äpplemarknaden. Det känns att det är höst, mössan åkte på redan i förra veckan och nu är det dags för underställ också.
De dagar det regnar är man riktigt inpackad i regnställ upptill och gummistövlar nertill, behöver jag berätta att det är skönt att hoppa in i duschen när man kommer hem och sen bara slappa i soffan sådana dagar.

2 kommentarer:

Karin sa...

Jag lovar , jag har aldrig och ska aldrig säga på Kivik .. Blev mycket imponerad att det ens finns 250 sorters äpplen på ett och samma ställe.. Fantastiskt - nästa höst får jag försöka besöka äpplemarknaden. Kan tänka mig att det doftar ljuvligt av alla äpplen.

Kram.

Carin sa...

Fick ett sms idag, personen som är skåning och österlenare hävdar bestämt att det heter På. Detta för att gamla människor uttrycker sig så, dom syftar på läget. (Fiskeläget)
Det får vara vilket det vill, jag tycker det hörs för jävligt när folk säger PÅ Kivik.
Nu ska jag snart gå ut med hunden PÅ Spjutstorp. ;)