söndag 20 januari 2013

Jag är en canceröverlevare!! Jag fyller 2 år idag!! Jag har en ny målbild!!!


"Dagarna man minns"!!! Visst är det en slogan i något reklamsammanhang??
Idag är det 2 år sedan jag fick min sista strålning och den "mer aktiva" delen av min cancerbehandling avslutades, och tablettbehandlingen började. Tabletterna ska jag ta i 5 år med swift efter 2 1/2, Har sådeles 3 år kvar innan jag kan stoppa allt långt ner i mitt livs ryggsäck. Det är ett bagage jag hoppas slippa packa upp igen.
Jag är många erfarenheter rikare, ärrad både i kropp& själ. Har träffat många människor jag aldrig träffat om jag inte tvingats ut på denna ofrivilliga resa. Många av dem kommer att vara mina vänner för livet, en del är medresenärer andra är "reseledare" som lotsat in oss resande på rätt väg. Men ALLA har en speciell plats i mitt hjärta.
Vissa delar av resan var fulla av smärta, andra av tårar men också en del glädje och skratt. När jag "reste" hade jag inget annat val än att "gå på tåget" med ALLT det innebar/innebär, idag har jag svårt att förstå att jag orkade. Kan bli sorgsen av bara tanken. Om jag ska vara ärlig är det inte alla dagar jag orkar nu heller,biverkningar av pågående behandling och efterverkningarna av avslutade behandlingar, vissa som ex. lymfödemet blir jag aldrig kvitt. 
Återfall är jag naturligtvis liksom alla andra som rest i Cancerland rädd för men det är inget jag själv kan påverka, kommer det så kommer det. Behöver påminnas om det ibland annars är det lätt att falla ner i negativt tänkande, ännu lätttare att göra det när jag känner mig som en michelingubbe pga av all vätska jag samlar på mig och värken i armen gör mig sömnlös. 

Därför behöver jag en ny MÅLBILD som jag kan lägga fokus på med start idag, vill minnas "minnesdagarna" med positiva tankar. 

bild:1 är tagen 2009, då tränade jag på rehabhuset 2-3 dagar i veckan, gick hem från jobbet 6.2 km flera dagar i veckan. Vägde 10 kg mindre idag. Dit vill jag igen!!

bild:2 såg jag på MAX i Jönköping i höstas - så sant
.

bild:3 togs i julhelgen -10.
bild:4 i julhelgen -12   + 10 kg.
Jag vill fokusera på att under våren gå ner 10 kg, jag klarar det om jag håller mig ifrån godis, läsk ock ostmackor. Så varje gång jag faller tillbaka ska jag försöka rikta in mitt fokus igen.
 JAG SKA FÖRSÖKA, ett steg i taget!!!

10 kommentarer:

sa...

jag hejjar på!
mitt problem är också ostmackor (eller mackor med smör)och godis. Inte läsk. Men GODIS.
Lycka till!

Anonym sa...

Kära Carin! Jag som aldrig träffat dig i verkligheten och bara sett dig på facebook och ibland på din blogg har ingen uppfattning om din vikt, 10 kilo mer eller mindre spela bara roll för ditt eget välbefinnande. För mig är du en fantastisk och inspirerande människa Godis och ostmackor tillhör ju livets goda , oss Cancerslayers emellan. Men naturligtvis önskar jag dig lycka till i din målsättning. / Agneta Kronfors

Jane sa...

Jag hejar också! KRAM!

Anonym sa...

Hej Carin,
Vad fint du skriver. Jag syns ju inte så ofta i ditt liv, men jag följer dig. Saknar Spjutstorp och er alla och är SÅ glad att du återhämtar dig.
Kram!
Chatarina

Carin sa...

Tack Chatarina.
Spjutstorp saknar dig med, om du är i krokarna hör av dig. Kram

Carin sa...

Kram tillbaka Jane. Då ses vi snart igen. Den här gången kör jag. ;-)

Carin sa...

Tack fina Agneta, du kommer alltid med uppmuntrande ord. Och DU inspirerar mig, Kram

Carin sa...

Vi får peppa varandra på distans. Har laddat upp med värsta fruktberget hemma. kram

Anonym sa...

Grattis på 2-årsdagen !!
Härligt att du nått den punkten..Längtar dit jag med men nu går tiden fort och lätt så snart är jag också där ; )

Allt gott !
//allt-flyter-Karin

Carin sa...

Tack Karin
Tiden springer verkligen iväg, snart är det vår. Jag älskar våren!!!