lördag 20 juli 2013

Värmebölja

Det är varmt nu, riktigt varmt och TORRT. Vi lägger nog minst 4 timmar på att vattna plantskolorna och de olika besöksmålen varje dag. Då vattnar vi bara det som vi absolut måste, äppelträden i odlingen bevattnas av fabrikens processvatten.
Det har varit marknad i närområdet i veckan som gick, utan mig det här året. Blir trött av bara tanken att gå runt i värmen och trängas - nej tack!! Jag har jobbat i Kivik 4 dgr varav 2 i odlingen där jag hjälp till med uppbindning av träd och sommarbeskärning av pigeonen. (Eldrött Duväpple).
Jag har 5 nätter den här veckan så det rullar på med arbetade timmar den  här veckan - men det är inte lika intensivt varje vecka. Det är kanske inte hållbart i längden men än så länge funkar det.
I onsdags morse ringde Tessi mig från sitt jobb, dom har ett litet hönshus på serviceboendet och stackars herr Igelkott hade fastnat i nätet. Jag fick rycka ut med bultsaxen och befria stackaren.

Vi körde en tur till campingen i onsdags, svärmor har haft besök av ett syskonbarn  (T-E kusin) från Norge och det blir långt mellan gångerna vi ses så det gäller att passa på.
Gladorna, en grupp bröstcancerdrabbade kvinnor från Österlen hade träff i Svarte i onsdagskväll. Vi åt gott och avslutade med en liten promenad vid havet.
Dagarna i helgen tillbringar jag inomhus i svalkan eller i skuggan om jag är utomhus, jag får min dos av värme och solsken ändå. Tål inte värmen så bra längre, och varför utmana ödet? Vill inte ha malignt melanom. Blir lite tvätt som torkar i solskenet och datortid, en och annan powernap i soffan lär det också bli.
Känner lite mer värk i händer och fötter, inte så mycket när jag är igång och aktiv men när jag lagt mig så känner jag av det. Men än så länge känner jag mindre av biverkningarna än när jag tog tamoxifen. Jo det är ju det där med värmevallningarna - dom är jävligt intensiva när dom kommer och är jag då varm sen innan - PUH!!



1 kommentar:

Marie-louise sa...

Hej! Ett tips som kan lindra svettningarna och vallningarna:Akupunktur! I mitt Landsting(Kalmar Län) så skriver de ut remiss på onkologen gällande akupunktur. Jag betalar endast upp till högkostnadskortet. För mig har en 4 veckors intervall fungerat bra.det har hänt att jag fått skjuta upp besöket 1-2 veckor och du milde vad det märks.MVH Marie-louise