tisdag 9 juli 2013

börjar med Letrozol imorgon

Min doktor på bröstmottagningen på CSK ringde idag för att meddela resultaten av blodproven som togs förra veckan.
Värdet av östrogen i blodet var inte mätbara, och nåt annat som jag glömt namnet på var inte heller mätbart. Detta innebär att jag kan påbörja del 2 av swift-behandlingen med antihormoner.
Tamoxifen blockerar östrogen-receptorerna så att cancercellerna har svårare att ta sig in.
Letrozol blockerar och "stänger ner" den östrogen produktion som förekommer i lever och binjurar efter klimakteriet.


Letrozol Teva innehåller den aktiva substansen letrozol. Den tillhör en grupp av läkemedel som kallas aromatashämmare. Det används vid hormonell (eller endokrin) bröstcancerbehandling.
 Vad Letrozol Teva används för 
Letrozol Teva används för att förebygga återkomst av bröstcancer. Det kan användas som första behandling efter bröstoperation eller ges efter fem års behandling med tamoxifen.
Letrozol Teva används också för att förhindra spridning av bröstcancer till andra ställen i kroppen hos patienter som har framskriden sjukdom.
Letrozol Teva skall endast användas för att behandla östrogenreceptorpositiv bröstcancer och endast hos kvinnor som har passerat övergångsåldern, d v s som inte längre har menstruationer.
Hur Letrozol Teva verkar 
Tillväxt av bröstcancer stimuleras ofta av östrogener vilka är kvinnliga könshormoner. Letrozol Teva minskar östrogenmängden i kroppen genom att blockera ett enzym(aromatas) vilket deltar i östrogenproduktionen. Detta leder till att cancercellernas tillväxt och/eller spridning till andra delar av kroppen sker långsammare eller avstannar helt.
Jag kan förvänta mig ungefär samma biverkningar som med Tamoxifen men vi får se hur det blir.
Medicineringen är skräddarsydd för just mig och det finns många olika varianter på behandlingar.
Vi bestämde att det inplanerade besöket inte kändes nödvändigt, vi klarade av ärendet på telefon. Men när jag kom hem låg det ändå en kallelse till CSK och den andra doktorn jag varit hos de senaste gångerna. Får ringa imorgon och avboka det besöket.

Idag har vi börjat slå gräset i Hasselmuslunden med lie eftersom en del grovt ogräs inte kan tas med grästrimmern. Bjuder på en bild i min rosa outfit.

Inga kommentarer: