tisdag 19 juni 2012

Jag vill fortfarande ha "CANCERREHABILITERING I SKÅNE, TACK!!!!"

Tror jag frös lite (mycket) i torsdags för förkylningen kom som ett brev på posten. Klädde på mig väl i helgen under loppisen  men tydligen inte tillräckligt, näsdroppar var 4:e timme funkar någorlunda.
Beslutade när vi körde hem från Spenshult idag mig för att stanna hemma från jobb inatt, nattsömnen har inte varit den bästa den senaste veckan.

Flickorna kom hem från semestern för en stund sen, blir tvätt och städning i morgon men först sovmorgon, alla är lediga.
Tavlan vi fick in på loppisen som var signerad Zorn visade sig vara en förfalskning. Får säljas på nästa års loppis istället.



Men idag har jag varit på studiebesök på Spenshult, den enhet som har vårdavtal  om cancerrehabilitering med region Skåne. Jag blev INTE imponerad, visst är det är storslagen park runt sjukhus-området. Men det finns enligt mitt sätt att se det STORA luckor i rehabiliteringsprogrammet:
*Inga speciella samtalsgrupper,
*Om patienten (inte gäst) önskar går det att ordna, men........Inget läkarsamtal,
*ingen förläsning i sex-samlevnad trots att det är många påtagliga problem  och kroppsliga förändringar i många cancergrupper bröst-prostata-gyn.som i sin tur kan ge problem. 
*Måltiderna intas i den gemensamma sjukhuscafeterian tillsammans med andra patientgrupper. *Morgondopp i poolen och Gi Gong är en gruppaktivitet tillsammans med andra patientgrupper på sjukhuset, förutom 1:a tillfället som man har i "cancergruppen".
*Boendet är utspritt på 3-4 olika villor.
* Listan kan göras längre.......dom tyckte sydsvenskan haft ett jättebra reportage för ett tag sen........och dom återkopplade till mina frågor med mitt förnamn ganska tidigt. Så dom hade full koll på vem jag var.

När jag kom hem låg det ett brev från Biskopen i Lund, Lydiagården får 4000 i gåva från stiftet till cancerrehabiliteringen. HERREGUD!!!
Kiviks Musteri har också sponsrat Lydiagården med varor som jag lämnade till Eva idag, bilen var tungt lastad när jag körde i morse.TACKAR OCH BUGAR!!!


1 kommentar:

Anonym sa...

Förstår inte hur Regionen kan jämföra så två helt skillda ställen som Lydiagården samt Spenshult vid en upphandling. Vanligtvis ska man väga in kvalitén man får för pengarna, men här har nog plånboken styrt valet av utförare. Trist.... Men bra Carin att du fortsätter att sätta tummen i ögat på dom. Önskar jag hade haft din ork och energi, men när arbetsdagen är slut är jag oxå slut... ha ha ha./ Hälsningar Agneta Kronfors.