söndag 8 juli 2012

Ormar i paradiset



Efter besöket hos Tina min bloggkompis som den här veckan varit på Lydiagården för cancerrehabilitering körde jag inom till Lisbet i Bjärsjölagård. Jag hittade dit men inte hem. Hur svårt kan det vara att hitta ut ur Bjärsjölagård???

Tina och jag hade aldrig träffats tidigare, jag träffar så många nya fantastiska människor pga min BC, så något gott har den fört med sig.




Finns det ormar i paradiset??

Jo, det finns ormar i paradiset. När vi i jobbade i torsdags fick min kollega syn på en orm inne i nationalparken Stenshuvud. Det var en snok ca: 120 cm lång som var på upptäcksfärd. Plötsligt ser vi att den slingrar sig bort till vår trädgårdstraktor "MULE" och upp vid högra bakhjulet.

Åh Åh!! Vem vill sätta sig på en orm?? Ingen av oss som jobbar i trädgård i allafall. Den kröp runt i bland rören och under sitsen Hmm!! Samma kollega som såg ormen hämtade en 2 m. lång bambukäpp och efter mycket möda och besvär ringlade ormen tillbaka till Stenshuvud. Vår orm hade inte läst det här: Snoken är den ormart som är mest skygga, den flyr genast när den känner av markvibrationerna från våra fotsteg. Huggormen däremot flyr inte lika snabbt undan, utan stanna gärna kvar ett tag och man kan fotograferad den i lugn och ro.


Vårt projekt i Hasselmuslunden växer för varje dag, så kul att vara en del i byggnadsprojektet. Vi klipper och böjer armeringsmattor så "svitten" rinner längs med ryggen på oss. HÄRLIGT!!!!

Vår trädgårdsmästare har startat en blogg: http://fragatradgardsmastaren.wordpress.com/

Välkomna till oss på Kiviks Musteris Plantskola och vårt växtfönster i cyberrymden!


Här kommer lite inblick i vår vardag, lite tips, lite vad som händer under året i trädgårdarna på Kiviks Musteri. Du kan också skicka in frågor om växter, trädgård och kanske framför allt – om fruktträd och andra växter som havtorn, prydnadsapel, kryddor…dvs de typer av träd och växter som andas Kiviks Musteri.
Vi kommer även att visa bilder och lägga ut information om våra ymp- och beskärningskurser, som vi har här på Kiviks Musteri varje år.
Och så klart – om det tema vi väljer att ha i vår Visningsträdgård och som är nytt varje år. I år är temat “Skönhet & Hudvård”




I fredags var det dags för LivslustträffBackagården vid Löderup. Jag hämtade G. vid tåget och trots att det var första gången vi träffades IRL hade vi så mycket att prata om. Jag tar till mig av hennes klokskap och ska ta tag i det .... - när vi satt och pratade körde vi ju naturligtvis fel och hamnade på Backåkra ;) . Nåväl vi hamnade på rätt ställe till slut. Det var en härlig stund i cafe´t med go äppelkaka och kaffe , har ni vägarna förbi titta gärna in.

Vi åkte/gick vidare hem till E. där hon visade sin underbara trädgård - jag blev helt betagen. WOW!!!

Efter trädgårdsvisningen styrde vi kosan vidare mot Österlenkryddor eftersom jag ville visa G. några av mina smultronställe på Österlen. Nu på tisdag återvänder jag dit för Lavendelvandring. Jag hoppas hon upplevde dagen som positiv, "en dag som ger ny energi" för det gjorde jag.


Igår åt vi färska räkor och havskräftor hos min kusin, mums!!!
Idag "lyfter" jag på stenar i ett annat paradis, mycket mer kommer kanske om det senare.

Inga kommentarer: